likninger med tre ukjente

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

gamer32

Aleks855,


hvis jeg bruker at

[tex]\cos (x) =0 \Rightarrow x = \frac{\pi}{2} + n \pi[/tex]

får jeg at

[tex]\cos\left ( \frac{\pi}{4}t_0 \right )=0[/tex]

[tex]\frac{\pi}{4}t_0= \frac{\pi}{2}+ \pi n \Rightarrow t_0 = 2+4 n[/tex]

eller [tex]\frac{\pi}{4}t_0= \frac{3\pi}{2}+ \pi n \Rightarrow t_0 = 6+4 n[/tex]

Du sier at jeg skal sette dette inn i første likning sammen med [tex]Y=1[/tex] slik at:

[tex]Z=\frac{Y-1.5}{\sin \left ( \frac{\pi}{4}t_0 \right )}=\frac{1-1.5}{\sin\left ( \frac{\pi}{4}*\left ( 2+4n \right ) \right )} \,\,\,\,,\,\, \vee\,\,\,\,\, Z = \frac{1-1.5}{\sin\left ( \frac{\pi}{4}*\left ( 6+4n \right ) \right )}[/tex]

Spørsmålet er hva som skjer nå gitt at [tex]Z> 0[/tex]


hvis jeg bruker [tex]n=1[/tex] får jeg

[tex]\frac{1-1.5}{\sin\left ( \frac{\pi}{4}*\left ( 2+4n \right ) \right )}=\frac{-0.5}{\sin \left ( \frac{3}{2} \pi \right )} =\frac{-0.5}{-1}=0.5[/tex]

eller
[tex]\frac{1-1.5}{\sin\left ( \frac{\pi}{4}*\left ( 6+4n \right ) \right )}=\frac{-0.5}{\sin \left ( \frac{5}{2} \pi \right )} =\frac{-0.5}{1}=-0.5[/tex]

som ikke stemmer, da [tex]Z>0[/tex] kan jeg kun bruke den første?

kan det stemme at de tre likningene har løsningen :
[tex]Y=1[/tex]
[tex]Z=0.5[/tex]
[tex]t_0 = 4+4n[/tex]
[tex]t_0 = 6+4n[/tex]

?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det begynner å se ut som mål.

Med kriteriet $Z>0$ får vi $Z = -\frac{1}{2\sin\left( \frac\pi4 t_0 \right)} = -\frac{1}{2\sin\left( \frac\pi2 + n\pi \right)} = \frac12$ for oddetallige $n$, eller med andre ord $n = 2k+1$ der $k \in \mathbb Z$.

Da har vi $t_0 = 4n+2 = 4(2k+1) + 2 = 8k+6$.

Endelig svar: $\left(Y, Z, t_0 \right) = \left(1, \frac12, 8k+6\right)$ der $k \in \mathbb Z$.

Om dette er den endelige løsninga har jeg ikke verifisert, men kanskje du er kjent med hvordan man setter prøve på likninger?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Det begynner å se ut som mål.

Med kriteriet $Z>0$ får vi $Z = -\frac{1}{2\sin\left( \frac\pi4 t_0 \right)} = -\frac{1}{2\sin\left( \frac\pi2 + n\pi \right)} = \frac12$ for oddetallige $n$, eller med andre ord $n = 2k+1$ der $k \in \mathbb Z$.

Da har vi $t_0 = 4n+2 = 4(2k+1) + 2 = 8k+6$.

Endelig svar: $\left(Y, Z, t_0 \right) = \left(1, \frac12, 8k+6\right)$ der $k \in \mathbb Z$.

Om dette er den endelige løsninga har jeg ikke verifisert, men kanskje du er kjent med hvordan man setter prøve på likninger?
det skal stemme

for forståelses skyld
hvorfor bruker du ikke [tex]2\sin\left ( \frac{\pi}{4}t_0 \right )=2 \sin \left ( \frac{3}{2} \pi +n \pi \right )[/tex] ?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har brukt at $\sin\left(\frac\pi4t_0\right) = \sin\left(\frac\pi2 + n\pi\right)$ som er det samme som det du skriver, hvis du setter $n = 1$ i min.

Husk at $n$ er et hvilket som helst heltall, så det fins uendelig mange slike ekvivalenser.
Bilde
gamer32

Aleks855 skrev:Jeg har brukt at $\sin\left(\frac\pi4t_0\right) = \sin\left(\frac\pi2 + n\pi\right)$ som er det samme som det du skriver, hvis du setter $n = 1$ i min.

Husk at $n$ er et hvilket som helst heltall, så det fins uendelig mange slike ekvivalenser.

takk for hjelpen!
Svar