formel for amplitude, periode og likevektslinje, R2 kap. 3.2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jimmi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/03-2020 13:00

Hei!

Jeg tar opp R2 som privatist etter Vgs, men uten noe hjelp i form av privatskole. Jeg bruker campus.inkrement.no som jeg er veldig fornøyd med, men nå har det oppstått ett lite problem som dere kanskje kan hjelpe meg med :) Problemet er at læreren på campus increment og boken min (sinus R2) bruker forskjellig formel for sinusformelen når man skal finne amplitude, periode og likevektslinje. Jeg kan helt fint regne med begge formlene, men de gir forskjellige grafer i geogebra.
Læreren på campus increment bruker formelen:
f(x)=a*sin(k(x-c))+d
mens boken bruker denne formelen:
f(x)=a*sin(kx+c)+d

Her er ett bilde av forskjellen på de to formlene, oppgaven er fra ett eksempel i boken.
https://gyazo.com/ef6382eaaf9bcba1481b44305389bc38

Mulig det ikke har noe å si hvilke formel jeg bruker, men det irriterte meg veldig at de ga forskjellige svar og håper noen kan avklare hva jeg skal bruke eller om de eventuelt ikke har noe å si.

På forhånd takk :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De er like, men du må huske at $k(x-c) = kx - kc$.

Det er bare to skrivemåter for samme greia.

I den første funksjonen din gjør vi faseforskyvninga $c$ mot høyre ved å subtrahere $c$ fra $x$. I den andre funksjonen er $k(x-c)$ ganga ut, så $c$ blir ikke samme verdi som i første funksjon. Her er $c$'en tilsvarende $-kc$ fra den første.
Bilde
jimmi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/03-2020 13:00

Aleks855 skrev:De er like, men du må huske at $k(x-c) = kx - kc$.

Det er bare to skrivemåter for samme greia.

I den første funksjonen din gjør vi faseforskyvninga $c$ mot høyre ved å subtrahere $c$ fra $x$. I den andre funksjonen er $k(x-c)$ ganga ut, så $c$ blir ikke samme verdi som i første funksjon. Her er $c$'en tilsvarende $-kc$ fra den første.

ser det nå, takk for svar :)
Svar