Terminkarakter i fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysikkelev

Hei! Går Vg2 realfag, og har akkurat fått tilbake en terminprøve i Fysikk 1.
Har jobbet hardt, og brukt hele juleferien min på forberedelser og jobba minst 2 timer med oppgaver hver eneste dag... og jeg fikk karakteren 3/4... og er enorm skuffa. Virker som de andre i klassen jobba mye mindre, men allikavel fikk mye bedre karakter!!... Hva har jeg gjort feil??


Samlet i fysikk har jeg har fått disse karakterene:
5/4
4-
3/4

Hva ville dere satt som terminkarakter?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Her er det nok din faglærer som har best oversikt over dine prestasjoner. Fysikk 1 er til stor del også et muntlig fag og evt eksamen er muntlig. Videre teller også dine rapporter på fysikkøvelsene med.
Jeg har IKKE den fulle oversikt over dine prestasjoner og kan ikke antyde noen eksakt terminkarakter.

Jeg antar de to første karakterene er fra noen korte kapittelprøver og at den siste altså er fra en noe større terminprøve (3, 4 el 5 timer?)
OM dine øvrige prestasjoner er på samme nivå som prøvene er vel en 4 / 4 svak en riktig terminkarakter. Men det kan jo godt være at din muntlige deltakelse i timene og fysikkrapporter er så gode at 4 sterk også kan være riktig ?
Noen lærere gir bare hele terminkarakterer og i så fall er vel 4 det mest aktuelle ser det ut til.

Det er din faglærer som vet best. Om du blir forundret over terminkarakteren, snakk med din lærer! Spør han/henne hva du kan gjøre bedre. Det skal læreren kunne si noe om.

Lykke til videre! Fysikk er et modningsfag og din innsats vil gi resultater.
Fysikkelev

Takk for et fyldig svar! Det stemmer nok at fysikk er et modningsfag, og
at karakteren på 3/4 på terminprøven understreker at jeg gjør en feil i forberedelsene mine. Allikevel kan jeg ikke forstå hvorfor jeg fikk en slik karakter når jeg øvde omtrent hele juleferien - gjorde mest oppgaver til kapitlene jeg ikke forstod. Men jeg øvde konstant hver dag, og lot ikke hjernen hvile...Tror du det kan være årsaken?? Og hva er i såfall gode øvingstips til neste fysikkprøve??;)
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei igjen,

Dette er vanskelig for meg å svare på. Jeg kjenner deg jo ikke.
Jeg tror ikke du har jobbet på feil måte. Men; det er klart at det går an å bruke for mye krefter på forberedelse også...

- Følg med godt i timene.
- Spør lærer når du lurer på noe.
- Samarbeid med medelever.
- Du får betalt for din innsats!

Fortsett med din iver, og resultatene kommer utover vinteren og våren!
Fysikk 2 består av mer matematikk (skjønt den mest krevende matematikken finner du i R1 og R2).
Men samtidig henger mange av temaene mer i sammen.
Med innsats som i Fysikk 1, klarer du å prestere like godt.
geir7222

Fysikkelev skrev:Hei! Går Vg2 realfag, og har akkurat fått tilbake en terminprøve i Fysikk 1.
Har jobbet hardt, og brukt hele juleferien min på forberedelser og jobba minst 2 timer med oppgaver hver eneste dag... og jeg fikk karakteren 3/4... og er enorm skuffa. Virker som de andre i klassen jobba mye mindre, men allikavel fikk mye bedre karakter!!... Hva har jeg gjort feil??


Samlet i fysikk har jeg har fått disse karakterene:
5/4
4-
3/4

Hva ville dere satt som terminkarakter?
Burde klart få en 4 i karakter. Da jeg gikk på videregående fikk jeg 5 og 3/4 på totimers prøve og 3 på heldagsprøve.Endte med karakter 4 i R1
Fysikkelev

Endte med 4 i terminkarakter! Hadde en ekstremt dårlig dag på prøvedagen, og endte med 3/4, selv om jeg vet jeg har et MYE større potensiale. Siden dette er karakteren for første termin, håper jeg å kunne få 5 som standpunkt til sommeren.
Svar