1t matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
03julie

Hei!
Jeg har nå nesten fullført første halvår i vg1 med t-matte. Og merker jeg kanskje begynner å angre på at jeg valgte dette istedenfor p-matte. Fra ungdomsskolen fikk jeg karakterene 5 og 6, men nå ligger jeg på 4-. Jeg begynner å streve med faget og forstår egentlig ikke hva vi holder på med eller regnemåtene. Det er litt for sent til å bytte og jeg vil fortsette med T- matte, samtidig som jeg ikke vil vippe ned til en 3-er... har dere noen tips?
Jeg har foresten heldags om én uke, og klarer nesten ingen oppgaver på forberedelse materialet..

(En siste ekstra detalj er at læreren min har fått en god del klager fra alle elevene i matteklassen min, og flere er bekymret over karakterene sine. Egentlig likte jeg matte ganske godt, men nå har det blitt mer til noe jeg er virkelig stresset over, i og med at jeg får 5-6 i de fleste andre fag..)
Dette ble et langt spørsmål, men håper det går bra.
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Dette er du langtfra alene om! 1T er langt mer krevende enn ungdomsskolepensum og det er ikke noe uvanlig at man faller ned en karakter eller to.
Siden du tydeligvis har den grunnleggende regneferdigheten i orden fra ungdomsskolen, synes jeg det var helt riktig av deg å velge 1T.
Om du hadde valgt 1P, ville du sannsynligvis fått for lite utfordringer og ligget på karakteren 6.
Og om du tenker å ta en utdannelse med krav om S-eller R-matematikk fra videregående, er det helt nødvendig med 1T matematikk som grunnlag.
Om du klarer å holde deg på 4'er dette året, skal både S- og R-matematikk gå greit. Viktig med gode arbeidsvaner.
Mitt råd til deg er:
- Fortsett med 1T
- Følg godt med i timene
- Lærebøkene er gode. Les og forstå eksempler om du ikke fikk med deg alt i timen
- Gjør lekser, så godt du kan. Still spørsmål her på nettet om du står bom fast.
- Vær aktiv og spør læreren når du evt står fast.
- Samarbeid med andre elever. Mye å lære av hverandre!
- Jobb jevnt med faget. 1T er et bredt pensum. Skippertak før heldagsprøver er ikke nok.
- Du har en uke igjen til tentamen. Regn på gamle eksamensett og oppgaver læreren anbefaler. Det kan "løsne" mye på en uke.
- Du har ikke "falt av" når du nå ligger på "svak" 4.
- Ikke fokuser så mye på karakter. Fokuser på å lære og forstå mest mulig. Da blir karakteren best. Slik tenker også idrettsutøvere!
- Ikke hekt deg på at "læreren er dårlig". Kommuniser heller med læreren. Si fra om det er noe du mener han/hun kan gjøre bedre.

Hilsen en lektor på vgs!
Svar