Fysikk 1 - Ved konstant bevegelse er kraftsummen 0 ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysiskelover
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 06/10-2019 22:34

Hei.

Jeg er ganske ny her, og har en del spørsmål. Skjønner at det er litt mange, men jeg har søkt og søkt, men det er disse konseptene jeg har slitt med å forstå i ganske lang tid. Setter veldig stor pris på alle svar! :)

Newtons første lov sier at når et legeme beveger seg med konstant fart eller er i ro, er kraftsummen som virker på legemet 0.


Jeg forstår prinsippet om at i en friksjonsfritt verden ville alle legemer beveget seg i konstant fart eller "vært i ro". Her på jorda må vi kontinuerlig tilføre kraft(ENERGI) for at en bil skal bevege seg i en retning. Det er pga hvilkefriksjonen/glidefriksjonen til bilen. Men det jeg ikke forstår er at ved konstant fart kan vi tilføre like mye kraft som selve friksjonskraften, og likevel beveger legeme seg?(DET SKULLE JO VÆRT I RO, I FØLGE DENNE DEFINISJONEN). En kraft 20 mot høyre + en kraft 20 mot venstre = kraftsum 0 . Det betyr at legme står stille ? Man skjønner man jo at noe skurrer her?

Også dette med treghet; en bil som kjører i konstant fart(50N) og bremser brått(akselrasjon på (-10m/s^2)). Newtons første lov sier at hvis et legme beveger seg eller står i ro, vil det fortsette å gjøre det til det virker en ekstern kraft.

Mann1(tjukk ), Mann2(tynn) sitter begge i bilen.

Det vil da virke et arbeid på de ulike mennene i bilen for å at de skal gå fra konstant fart --> ro

TYNN mann veier 20kg og det virker en kraft F=20kg*-10m/s^2

tjukk mann veier 30kg og det virker en kraft F=30kg*-10 m/s^2


Høres det riktig ut?

Hvilken treghet har jeg som står stille og veier 50kg?

(Er dette F=mg?, dvs kraften som kreves for å få meg i bevegelse)

Og hva hvis jeg hadde beveget meg med en konstant fart, hvordan ville man kunnet regne ut tregheten min, altså mengden energi som kreves for å få meg i ro på jorda?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Men det jeg ikke forstår er at ved konstant fart kan vi tilføre like mye kraft som selve friksjonskraften, og likevel beveger legeme seg?(DET SKULLE JO VÆRT I RO, I FØLGE DENNE DEFINISJONEN). En kraft 20 mot høyre + en kraft 20 mot venstre = kraftsum 0 . Det betyr at legme står stille ? Man skjønner man jo at noe skurrer her?
Newton's 2. lov er kanskje lettere å forstå som en likning:

$$\sum F = m a$$

Summen av krefter som virker på et legeme er lik massen ganger akselerasjonen til dette legemet. Dersom summen av krefter er null, vil akselerasjonen være like null. Da er farten konstant, uansett om denne konstanten er lik null, eller forskjellig fra null.

Et fly som flyr gjennom luften vil oppleve luftmotstand. Dersom motoren er av, vil denne luftmotstanden utøve en kraft på flyet, altså er kraftsummen forkjellig fra null, altså er akselerasjonen forskjellig fra null. Altså vil flyet bremse.

Dersom vi skrur på motoren igjen vil vi, i tillegg til luftmotstanden, få en fremdriftskraft fra motoren. Vi kan justere denne motorkraften slik at den blir like stor og motsatt rettet luftmotstanden. Da vil summen av disse to kreftene være lik null, og dermed blir akselerasjonen lik null. Altså er farten konstant, og flyet beveger seg i en rett linje.
Ivan

[quote="Fysiskelover"]Hei.

Jeg er ganske ny her, og har en del spørsmål. Skjønner at det er litt mange, men jeg har søkt og søkt, men det er disse konseptene jeg har slitt med å forstå i ganske lang tid. Setter veldig stor pris på alle svar! :)

Newtons første lov sier at når et legeme beveger seg med konstant fart eller er i ro, er kraftsummen som virker på legemet 0.


Jeg forstår prinsippet om at i en friksjonsfritt verden ville alle legemer beveget seg i konstant fart eller "vært i ro". Her på jorda må vi kontinuerlig tilføre kraft(ENERGI) for at en bil skal bevege seg i en retning. Det er pga hvilkefriksjonen/glidefriksjonen til bilen. Men det jeg ikke forstår er at ved konstant fart kan vi tilføre like mye kraft som selve friksjonskraften, og likevel beveger legeme seg?(DET SKULLE JO VÆRT I RO, I FØLGE DENNE DEFINISJONEN). En kraft 20 mot høyre + en kraft 20 mot venstre = kraftsum 0 . Det betyr at legme står stille ? Man skjønner man jo at noe skurrer her?

Hei!
Det du sier her stemmer på en prikk!
du har bare glemt en bitteliten del av det du skriver om newtons første lov:

Newtons første lov sier at når et legeme beveger seg med konstant fart eller er i ro, er kraftsummen som virker på legemet 0.

Når kreftene på bilen er 0, vil altså ikke bilen nødvendigvis stå stille, det er bare hvis den står stille fra før. Om den beveger seg, vil den fortsette å bevege seg så lenge summen av kreftene = 0.

Ivan
Svar