paralell vektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
geir72

Et plan er paralell med vektor u=2,1,1 og paralell med v=-1,3,1 hvordan finner jeg vektoren til planet? PLanet går gjennom punkt (1,-2,3)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

For å lage likningen til et plan, trenger vi et punkt i planet, og en normalvektor til planet.

Her har vi to vektorer $\vec u$ og $\vec v$ som er parallelle til planet. Hva skjer om vi tar kryssproduktet av disse to vektorene, $\vec u \times \vec v$?
geir72

Emilga skrev:For å lage likningen til et plan, trenger vi et punkt i planet, og en normalvektor til planet.

Her har vi to vektorer $\vec u$ og $\vec v$ som er parallelle til planet. Hva skjer om vi tar kryssproduktet av disse to vektorene, $\vec u \times \vec v$?
Får da vektor (2,5,4). Skjønner ikke hvorfor jeg skal ta vektorprodukt? vet at jeg ender opp med normal vektor som er til planet ....ahhh skjønner akkurat nå når jeg skriver. Så u og v vektor ligger i planet og derfor er paralelle med planet. Tenker de også kunne vært forskjøvet ned eller opp men er da fremdeles paralelle med planet.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Riktig! 8-)
Svar