Fysikk 2 EKSAMEN

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mortenbberg

Hei! Folkens. Eksamen på onsdag.Regner med at det er flere her som skal ha/hatt fysikk 2 eksamen.

Jeg har slitt en del med dette faget og angrer på at jeg tok den. Men målet er å bestå. Og har hatt noen eksamener som jeg har prioritert. og nå har jeg siste dagene på å jobbe hektisk mot denne selv om det er lite tid igjen.
Hvilken kapitler burde jeg fokusere mest på? Altså, jeg kan liksom mest dekomponering. altså er flink på det, men det er det jeg er best på. Er sikkert best at jeg blir bedre på en ting enn at jeg kan lite av alt? Så oppgaver i del1/del 2 som kan redde 2'eren min som jeg burde se mest på og er sannsynlig kan komme. Hvilken kapitler burde jeg legge helt vekk nå? Har nærmest ikke sett på kapitlene bakerst i boka.
Torsteinr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/05-2019 14:36

Hei

Problemet med fysikk (min mening) er at det kreves enormt mye øving i forhold til poeng man får for hvert emne. Å for eksempel lære seg alt om relativitetsteori, som er et krevende kompetansemål, gir sikkert bare 2/3 poeng på eksamen.

Likevel kan kunnskap om energi være nyttig. Å forstå at arbeid (W) er endringen i kinetisk energi, at bevegelsesmengden er bevart, og summen av krefter. etc.

Jeg øver på eksamensett nå, og jo flere man gjør, jo mer ser man likhetene på oppgavene og hva de er ute etter. Romstofftid sin nettside har quizer til hvert kapittel, som kan være nyttig.
MortenBberg

Torsteinr skrev:Hei

Problemet med fysikk (min mening) er at det kreves enormt mye øving i forhold til poeng man får for hvert emne. Å for eksempel lære seg alt om relativitetsteori, som er et krevende kompetansemål, gir sikkert bare 2/3 poeng på eksamen.

Likevel kan kunnskap om energi være nyttig. Å forstå at arbeid (W) er endringen i kinetisk energi, at bevegelsesmengden er bevart, og summen av krefter. etc.

Jeg øver på eksamensett nå, og jo flere man gjør, jo mer ser man likhetene på oppgavene og hva de er ute etter. Romstofftid sin nettside har quizer til hvert kapittel, som kan være nyttig.
Det har var til hjelp! takk.
Jeg har ikke sett på eksamensoppgaver fordi hver gang jeg har prøvd åpne en så har jeg stoppet opp ved alternativene og tenkt, jeg kan ikke dette og gikk tilbake til boka :roll:

Jeg sliter med å forstå hele den sammenhengen med oppgavene så kommer det en tekst med tall. Også vet jeg egentlig ikke om jeg skal bruke Ep=EK og hvilken av de jeg skal bruke og når. Men kan utlede dem
Mortenbberg

Jeg har sett på alle mekanikk kapitlene og gjort noe oppgaver der.

Men alle oppgavene føles like og jeg skjønner aldri hvilken jeg skal bruke når. Altså alle oppgavene har masse osv..
Eneste jeg kan greit er skråplan, men de fleste kapitlene har oppgavene med fart, akselerasjon osv..
når skal man bruke Bevegelsemnegde før = Bevegelsemengde etter
Og/ mekanisk energi/ potensiel osv..
Jonas2000

Hei. Folkens. Er i samme knipe her.
Jeg kan greit om skråplanplan oppgaver med x og y retninger osv.
Men og skjønner litt formler om Gravitasjon og elektrisk.
Så jeg vurderer å pioritert noe av det for å kunne det best. Har dagen imorgen.
Så si gjerne fra hvilken oppgave bortsett fra flervalgs som jeg burde se på best for å få bestått i de temaene jeg har nevnt. ^^^
Przemek
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2019 10:59

Hei. Jeg lurer på hvordan det er med hjelpemidler i del 2? Er det tillatt å bruke Internett altså Google osv., men selvsagt ikke kommunisere med andre? Hvordan fungerer det egentlig? Bruker man en spesiell nettleser som stenger kommunikasjon?

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/e ... elpemidler

Todelt eksamen med begrenset tilgang til internett
Enkelte fag i grunnskolen og videregående har todelt eksamen. Da har eleven tilgang til ulike typer hjelpemidler på del en og to.

For grunnskolen gjelder dette eksamen i matematikk.

For videregående gjelder dette eksamen i:
matematikk
fysikk
kjemi
biologi
samfunnsøkonomi 2
Under del en er skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler tillatt.
Under del to er alle hjelpemidler tillatt, inkludert nettbaserte hjelpemidler.
Przemek
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/05-2019 10:59

Jeg har nettopp funnet denne listen http://www.vigoiks.no/content/download/ ... 202019.pdf
fysikkmedeivind4Live

Det som har hjulpet meg helt sykt er å se Fysikk 2 med Eivind på Youtube og notere til videoene.
https://www.youtube.com/watch?v=OoGRxSldm10&t=10145s
Lykke til alle sammen!
magnusser

Har fysikk eksamen morra og så på kapitelet magnetisme først i dag. Føler jeg har kontroll på det meste. Er det virkelig så enkelt?
Gjest

magnusser skrev:Har fysikk eksamen morra og så på kapitelet magnetisme først i dag. Føler jeg har kontroll på det meste. Er det virkelig så enkelt?
blir enkelt når det kommer vanskeligere oppgaver enn boken, noe som er standard for fysikk 2 eksamen
Sigurdersen

Er det sånn at hvis farten er 0/kontant så er summen av kreftene ALLTID 0 i begge retningen (horisontal og vertikal)? Hvis ikke, en kort forklaring mtp det. Tusen takk på forhånd.
Riemannsummen

Hei. Flere på forumet her hadde satt pris på om noen hadde scannet og lastet opp eksamensoppgaven etter eksamen i morgen. Da blir det lett å lage løsningsforslag og svare på spørsmål vedrørende eksamen! :)
Riemannsummen

Sigurdersen skrev:Er det sånn at hvis farten er 0/kontant så er summen av kreftene ALLTID 0 i begge retningen (horisontal og vertikal)? Hvis ikke, en kort forklaring mtp det. Tusen takk på forhånd.
Ja. Dersom farten er konstant, vil kraftsummen i alle retninger være 0.
Sigurdssen

Riemannsummen skrev:
Sigurdersen skrev:Er det sånn at hvis farten er 0/kontant så er summen av kreftene ALLTID 0 i begge retningen (horisontal og vertikal)? Hvis ikke, en kort forklaring mtp det. Tusen takk på forhånd.
Ja. Dersom farten er konstant, vil kraftsummen i alle retninger være 0.
Gjelder det samme hvis den er i ro? Altså hvis farten er 0.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sigurdssen skrev:
Riemannsummen skrev:
Sigurdersen skrev:Er det sånn at hvis farten er 0/kontant så er summen av kreftene ALLTID 0 i begge retningen (horisontal og vertikal)? Hvis ikke, en kort forklaring mtp det. Tusen takk på forhånd.
Ja. Dersom farten er konstant, vil kraftsummen i alle retninger være 0.
Gjelder det samme hvis den er i ro? Altså hvis farten er 0.
Ja.
Bilde
Svar