Re: 1P eksamen vår 2019
Lagt inn: 26/05-2019 13:41
24,5, mente jegGorash skrev:I oppgave 3b skulle du ikke legge til 7cm til diameteren, slik at radius ble 4,5?
Matteprat
https://www.matematikk.net/matteprat/
https://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?f=13&t=49231
24,5, mente jegGorash skrev:I oppgave 3b skulle du ikke legge til 7cm til diameteren, slik at radius ble 4,5?
norisl skrev:Vil noen være så snille og forklare hva som var greia med oppgave 1 d og f på del 2?
Og fremgangsmåte på 6b på del 2
Takk!
powersnack skrev:Jeg har heller ikke med HVIS-formelen, læreren nevnte aldri den. Har også sett på tidligere løsningsforslag at de ikke har brukt den formelen (i tilfeller hvor det kunne vært naturlig)... Håper ikke de trekker for den. Sender gjerne også en mail ang. det.
Læreplanen bruker begreper som "digitale verktøy" og "regneark". Det er ikke krav om at man må kunne bruke akkurat excel, men digitale regneark generelt. Men i praksis blir det jo ofte excel som er foretrukket i undervisning. Det er akkurat som at det ikke er krav om bruk av GeoGebra, men man bruker begreper som "graftegner" og "CAS".baluba skrev:Hvor i læreplanen står det egentlig at man skal kunne benytte excel? Har gjort alle oppgavene rett, men visste ikke hvordan jeg fikk "vist" formlene...
Og, noen som vet hvor man kan henvende seg for å klage/stille spørsmål ved ekasmen?
Ja, er vel alltid lurt å lese eksamensveiledningen. Hadde dog gjort dette, og trodde jeg hadde stålkontroll, men så feil kan man ta. Blir spennende å se karakteren i alle fall - holder nok ikke til det jeg trenger i denne omgang uansett. Tusen takk for svar skal du uansett haLektorNilsen skrev:Læreplanen bruker begreper som "digitale verktøy" og "regneark". Det er ikke krav om at man må kunne bruke akkurat excel, men digitale regneark generelt. Men i praksis blir det jo ofte excel som er foretrukket i undervisning. Det er akkurat som at det ikke er krav om bruk av GeoGebra, men man bruker begreper som "graftegner" og "CAS".baluba skrev:Hvor i læreplanen står det egentlig at man skal kunne benytte excel? Har gjort alle oppgavene rett, men visste ikke hvordan jeg fikk "vist" formlene...
Og, noen som vet hvor man kan henvende seg for å klage/stille spørsmål ved ekasmen?
Personlig synes jeg kanskje regnearkoppgavene på eksamen i 1P er litt vel omfattende, satt i sammenheng med kompetansemålene i læreplanen, men det er jo alltid rom for tolkning. Anbefaler alle å lese eksamensveiledningene når de skal ta eksamen i et fag, for her spesifiseres det litt mer hva som kreves til eksamen enn hva man kanskje klarer å lese kun ut fra læreplanmålene.
Når det kommer til å klage, må du enten ta kontakt med skolen din eller, om du er privatist, eksamenskontoret i fylkeskommunen du var meldt opp i.
Her står det litt om klagebahandling: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/e ... deregaende
Vi får vite at bilsalget har gått ned 20 % fra 2014 til 2015. Det betyr at antallet solgte biler i 2015, som er 200 stk., utgjør 80% av antallet solgte i 2014. Når vi da deler på 80, får vi antallet biler som utgjør 1% av bilsalget i 2014. Antallet solgte biler i 2014, må utgjøre 100% av antallet solgte biler i 2014. Derfor ganger vi det antallet som utgjør 1% med 100, slik at vi får det antallet som ugjør 100 %olinor skrev:Spørsmål!
På del 1, Oppg.1 c) hvorfor må man dele 200 med 80, og ikke 100, og hvorfor må man gange 2,5 med 100 og ikke 80? Jeg ser nå på den "løsningsforslag" greia.
Slik jeg leser oppgaveteksten, er %-tegnet "innbakt" i begrepet "prosentandelen", og jeg har derfor brukt 25 istendenfor 0,25 når jeg har regnet ut i mitt løsningsforslag.privatlærer1960 skrev:Jeg ser på oppgava med Parklands formel (del 2 oppg 2)
det står "A : den prosentdelen av overflatearealet til kroppen som er forbrent"
Videre i a) står det at 25% er forbrent.
Fasiten setter da inn i formelen formelen setter de da inn 25 for A. Jeg mener det korrekte ville være å sette inn 25% (altså 25/100 for A)
Å bruke "prosenttallet" foran % tegnet er ikke "prosentdelen" etter min mening!
Setter man inn 25 isteden for 25% så gir man faktisk pasienten 100 ganger for mye medisin, og det er mildt sagt ikke bra.
Hvis sykepleiere får oppgitt formler der man er uklare på om det er 25 eller 25% som skal tastes inn, så ber man om feilmedisinering.