Eksamen S2 vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sofiekarlstad

Noen som vet hvor man ser om karakterskalaen kan endres? Tenker egentlig mer på en annen eksamen en s2.
Medisin

67.5? Så du søker vel ordinært, men hvor har du tenkt å søke? Shit håper å komme inn med engang, får håpe det går bedre enn forventet. Men hvordan får du 67.5 poeng? er du 96 kull og har gått på folkehøyskole?
gruss

jeg håper ikke snittet for medisin øker drastisk off. Hva tror dere? Skal btw søke medisin ved tromsø universitet og er så spent..
pytagors

tipper hun er 97 eller 98 og har tatt opp flere fag.
nervøs

Linnea skrev:
nervøs skrev:noen her som skal søke medisin? isåfall hva ligger snittet deres på ish? med denne dritt eksamenen pluss kjemi så går vel drømmen min i vasken
Jupp, 67.4 hvis det jeg får 6 på S1, denne får jeg garra ikke 6 på
Hvordan får du 67.5 i snit? shit ass du er flink, hvor har du tenkt å søke? har selv tenkt bergen men vi får se..
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Sofiekarlstad skrev:Noen som vet hvor man ser om karakterskalaen kan endres? Tenker egentlig mer på en annen eksamen en s2.
Det er lagt ut forhåndssensurrapporter her: https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... dssensurer
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Matte321 skrev:Er det noen som vet om de har korrigert poenggrensene for karakter 5? Altså at man kan ha litt over 15 feil, og fremdeles få karakter 5? Hvordan klager man forøvrig på selve eksamenen? Den var altfor vanskelig, med altfor mange oppgaver og altfor lite tid til disposisjon til å få gjort alle sammen helt ordentlig. Har noen tilgang til førsensureringen de gir ut før eksamenen?
Vedlagt ligger forhåndssensurrapporten for S2 våren 2019. Ser at man har senket grensen for sekser med 2 poeng fra 56 til 54. Ellers uendrede grenser.
Vedlegg
Forhåndssensurrapport S2 våren 2019.pdf
(150.68 kiB) Lastet ned 265 ganger
Matte321
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 24/05-2019 17:29

Lektor, Nilsen! Du er ganske erfaren når det kommer til sensurering av eksamener, iks? Kunne du ha fortalt meg om det trekkes mye for regnefeil under sensurering av en eksamen? Dersom du har skrevet riktig utregning og argumentasjon, men sluttsvaret ender opp med å bli feil, trekker dette mye ned? Isåfall, kunne du ha fortalt ca. poengvis hvor mye det trekker ned? Kan grensene for karaktersettingen forøvrig trekkes ned igjen ved fellessensuren, eller er det blitt bestemt at poenggrensene vil forbli slik de er?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Matte321 skrev:Lektor, Nilsen! Du er ganske erfaren når det kommer til sensurering av eksamener, iks? Kunne du ha fortalt meg om det trekkes mye for regnefeil under sensurering av en eksamen? Dersom du har skrevet riktig utregning og argumentasjon, men sluttsvaret ender opp med å bli feil, trekker dette mye ned? Isåfall, kunne du ha fortalt ca. poengvis hvor mye det trekker ned? Kan grensene for karaktersettingen forøvrig trekkes ned igjen ved fellessensuren, eller er det blitt bestemt at poenggrensene vil forbli slik de er?
De poenggrensene som er satt nå, gjelder. Disse er justert på bakgrunn av innmeldte resultater og tilbakemeldinger fra sensorene tidlig i prosessen. Når en sensor har sensurert en god håndfull besvarelser, sender vedkommende en rapport. Når mange gjør dette, har forhåndssensurkomiteen et godt utgangspunkt for å lage en forhåndssensurrapport som legger føringer for den videre sensuren. Her står det for øvrig også hvor mye som skal trekkes/belønnes i en del enkeltoppgaver hvor det er "fare" for ulik praksis blant sensorene.

Når det kommer til det konkrete spørsmålet ditt, er det vanskelig å svare helt generelt, men jeg kan si at sensor skal se etter kompetansen som vises og belønne denne. Det betyr at man kan få god uttelling selv om svaret er feil, så lenge man viser kompetanse i argumentasjon og utregninger underveis.
Svar