Eksamen 2P vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Her er et løsningsforslag.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det har sneket seg inn feil eller mangler.

Feil i oppgave 4 del 1.
a = 50 men b=150, ikke 300
Takk.
Skulle bruke hvor mye den vokser når x vokser med 4, men skrev 50 der det skulle stå 200.

Har rettet opp i det nå og lastet opp revidert versjon
johoi

mattegeek skrev:Hei, er bare nyskjerrig. Ble noen ferdige og fikk gjort alle oppgavene? Alle jeg har snakket med ble ikke ferdige..
Hei. Jeg har lurt på det samme, jeg måtte velge bort en hel oppgave fra del 2 og et par c-d og/eller e oppgaver da klokken gikk alt for fort.
Ada

johoi skrev:
mattegeek skrev:Hei, er bare nyskjerrig. Ble noen ferdige og fikk gjort alle oppgavene? Alle jeg har snakket med ble ikke ferdige..
Hei. Jeg har lurt på det samme, jeg måtte velge bort en hel oppgave fra del 2 og et par c-d og/eller e oppgaver da klokken gikk alt for fort.
Hei. Samme her, en oppgave jeg aldri rakk, og en del c,d og e jeg ikke fikk gjort.. Virker som fler har slitt med det samme på denne eksamen? Hvordan følte dere det gikk på det dere fikk gjort?
Holly

Flott med så fyldig løsning som er raskt lagt ut, men jeg vil rette opp noen feil:
Del 1:
Oppgave 7a: Antall kvadrater i figur 7 er ikke 40, men 50 (37 + 13 = 50). Og i figur 8 er det 65 (50 + 15 = 65).

Del 2:
Oppgave 2: Seertiden i 2017 for gruppen for 40 - 49 år er ikke 124, men 134. Derav følger at endringen ikke blir 51, men -41.

Oppgave 3: Når det i oppgaven står "Normal tykkelse på plasten i en pose er 0,035mm", må det menes at det er tallet man skal regne ut ifra, ikke at man må filosofere seg frem til evt. lag som først må ganges opp - det blir for søkt...

Oppgave 7: Situasjon 1 beskrives ikke av graf A, men av graf H fordi H er en lineær modell m/ konstantleddet b = 9 pga kurven til 9 kr som ble betalt uansett hvor mange sjokoladebiter som kjøpes. Modellen kan derfor ikke starte i origo.

Oppgave 8a: Differansen er ikke 408 700 kr, men 408 208.

Ellers må jeg si jeg er overrasket over at oppgave 8 med regnskap og veldig tidkrevende ble gitt til eksamen i 2P - ikke hører det inn under kompetansemålene for 2P og ikke behandles det i noen lærebok for 2P, så "what's the point"?
Dette må da dere lærere kunne klage på for elevene deres? :shock:
Gjest

Holly skrev:Flott med så fyldig løsning som er raskt lagt ut, men jeg vil rette opp noen feil:
Del 1:
Oppgave 7a: Antall kvadrater i figur 7 er ikke 40, men 50 (37 + 13 = 50). Og i figur 8 er det 65 (50 + 15 = 65).

Del 2:
Oppgave 2: Seertiden i 2017 for gruppen for 40 - 49 år er ikke 124, men 134. Derav følger at endringen ikke blir 51, men -41.

Oppgave 3: Når det i oppgaven står "Normal tykkelse på plasten i en pose er 0,035mm", må det menes at det er tallet man skal regne ut ifra, ikke at man må filosofere seg frem til evt. lag som først må ganges opp - det blir for søkt...

Oppgave 7: Situasjon 1 beskrives ikke av graf A, men av graf H fordi H er en lineær modell m/ konstantleddet b = 9 pga kurven til 9 kr som ble betalt uansett hvor mange sjokoladebiter som kjøpes. Modellen kan derfor ikke starte i origo.

Oppgave 8a: Differansen er ikke 408 700 kr, men 408 208.

Ellers må jeg si jeg er overrasket over at oppgave 8 med regnskap og veldig tidkrevende ble gitt til eksamen i 2P - ikke hører det inn under kompetansemålene for 2P og ikke behandles det i noen lærebok for 2P, så "what's the point"?
Dette må da dere lærere kunne klage på for elevene deres? :shock:
sjef
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Holly skrev:Flott med så fyldig løsning som er raskt lagt ut, men jeg vil rette opp noen feil:
Del 1:
Oppgave 7a: Antall kvadrater i figur 7 er ikke 40, men 50 (37 + 13 = 50). Og i figur 8 er det 65 (50 + 15 = 65).

Del 2:
Oppgave 2: Seertiden i 2017 for gruppen for 40 - 49 år er ikke 124, men 134. Derav følger at endringen ikke blir 51, men -41.

Oppgave 3: Når det i oppgaven står "Normal tykkelse på plasten i en pose er 0,035mm", må det menes at det er tallet man skal regne ut ifra, ikke at man må filosofere seg frem til evt. lag som først må ganges opp - det blir for søkt...

Oppgave 7: Situasjon 1 beskrives ikke av graf A, men av graf H fordi H er en lineær modell m/ konstantleddet b = 9 pga kurven til 9 kr som ble betalt uansett hvor mange sjokoladebiter som kjøpes. Modellen kan derfor ikke starte i origo.

Oppgave 8a: Differansen er ikke 408 700 kr, men 408 208.


Ellers må jeg si jeg er overrasket over at oppgave 8 med regnskap og veldig tidkrevende ble gitt til eksamen i 2P - ikke hører det inn under kompetansemålene for 2P og ikke behandles det i noen lærebok for 2P, så "what's the point"?
Dette må da dere lærere kunne klage på for elevene deres? :shock:
Takk skal du ha! Det går litt fort i svingene når man skal få ut et løsningsforslag så fort som mulig, så da er det kjekt at folk melder tilbake når det har sneket seg inn feil. Skal rette opp og laste opp ny versjon.
Når det gjelder oppgave 3, er det et spørsmål om tolkning, så da tenker jeg at begge deler må fungere.
Jeg er dessverre ikke overrasket over at det dukker opp en slik regnearkoppgave på del 2, siden det har vært vanlig de siste årene. Man kan til en viss grad finne belegg for det i læreplanen, men man kunne gjerne byttet ut med noe annet. Man kan sågar spørre seg om det er nødvendig at 2P har like stor eksamen som resten av matematikkfagene? Timetallet er jo vesentlig lavere.
Gjesten

Noen som vet når vi får karakteren? Venter i spenning..
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjesten skrev:Noen som vet når vi får karakteren? Venter i spenning..
Det er fellessensur 18-19.juni. Det er der enedelig karakter fastsettes.
gjest0206

Del 2 oppg. 5a.

Når butikken stenger kl. 2, og prisen kunne sunket enda en gang, så vil vel ikke kunder få kjøpt bukser til 12.50,-. Utfra oppgavetekst må da riktig svar være 25kr?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

gjest0206 skrev:Del 2 oppg. 5a.

Når butikken stenger kl. 2, og prisen kunne sunket enda en gang, så vil vel ikke kunder få kjøpt bukser til 12.50,-. Utfra oppgavetekst må da riktig svar være 25kr?
Dersom det hadde stått at prisen skulle reduseres hver time, ville det vært riktig å si at prisen måtte være 25 kroner når butikken stengte, men det står bare at prisen skal reduseres gjennom kvelden og natten. Prisen x timer etter kl.20.00 er her gitt ved en eksponentialfunksjon, med tilhørende graf, som viser en kontinuerlig endring. Det betyr at vi må se hva som skjer når x nærmer seg 6, altså at klokka er så nærme 02.00 som den kommer før butikken stenger. Da vil prisen være 12.50,-.

Så kan man jo diskutere om dette er en realistisk måte å gjennomføre en slik kampanje. Prisen vil jo endre seg fra man plukket opp buksa til man fikk betalt og det ville være nærmest umulig for butikken å angi korrekt pris underveis.
Henriik

Hei, er det noen som har fått vite karakteren enda?
Helluu

Jeg har sjekket privatistweb flere ganger, ser enda ikke noe. Noen som har fått?
heyoo

Følte jeg slet virkelig med denne eksamenen og at det var den klart vanskeligeste eksamenen på mange år. Hadde grei kontroll på de fleste fra høst og vår tilbake til 2015 hvertfall, men fikk et lite sjokk på denne. Menmen, fikk 4ern og det var alt jeg trengte. Hvordan gikk det med dere andre?
Gjest

Jeg fikk selv 5, noe jeg aldri trodde jeg skulle få. Har 2’er fra videregående og har alltid slitet med matte! Men endelig knekt koden etter å ha jobba beinhardt dette halvåret fo å komme inn på lærerstudiet som krever enn 4’er. Håper dere andre ble fornøyd med karakteren deres!
Svar