Ulovlig skjæring mellom linje og kule i Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Skippertak1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/05-2019 19:21

Oppgaven er å finne skjæringspunktene mellom en linje og en kule i Geogebra. Jeg får fram kulen ved å først skrive inn koordinatene til sentrum i kula, så bruke kommando Kule( <Punkt>, <Radius> ). Til linja bruker jeg kommandoen Kurve( <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ). Videre ville jeg bruke kommandoen Skjæring( <Objekt>, <Objekt> ) med kulen og linja, men det vil ikke Geogebra gå med på (får opp "ulovlig argument: parametrisk kurve l"). Får heller ikke laget noen skjæringspunkt hvis jeg prøver å gjøre det via grafikkfeltet (kan klikke på kula, men ikke linja).

Hvis jeg derimot lager linja ved å først taste inn et fast punkt, lager en retningsvektor og bruke kommandoen Linje( <Punkt>, <Retningsvektor> ), kan jeg få opp skjæringspunktene med kommandoen Skjæring( <Objekt>, <Objekt> )

Hva kommer dette av?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det virker som kula er lagt inn med koordinater, men kurven er lagt inn med en parameterfremstilling, og at du ikke kan finne skjæring mellom to objekter med ulik fremstilling.
Bilde
Skippertak1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/05-2019 19:21

Aleks855 skrev:Det virker som kula er lagt inn med koordinater, men kurven er lagt inn med en parameterfremstilling, og at du ikke kan finne skjæring mellom to objekter med ulik fremstilling.
Mulig det er en begrensning i Geogebra 6 der, ja. Takk for svar!
Svar