Geogebra Problem R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest 16

Hei

jeg har en oppgave som jeg også har fasit til, men får ikke løst oppgaven på geogebra. Når jeg skal løse denne oppgaven får jeg dette tegnet opp: "{?}". Jeg lurte på om noen vet hva jeg må gjøre for å løse oppgaven.

Oppgaven er som følger:
Funksjonen g er gitt ved g(x)=x^2*e^-x+k*e^-x

bruk CAS til å bestemme k slik at tangenten til grafen i punktet (2,g(2)) har stigningstall 4.

Det jeg har kommet fram til er

linje 1: g(x):=x^2*e^-x+k*e^-x

linje2:g'(2)=4
dette er fordi stigningstallet til tangenten i (2,g((2)) skal være 4

og når jeg løser får jeg "{?}". hva må jeg gjøre for å løse denne??
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Kanskje et tegn har blitt borte mens du skrev inn regnestykkene eller kanskje Geogebra bare har en dårlig dag (Kanskje programvaren har tatt påskeferie??)
Jeg fikk opp en løsning ved å løse slik:
Tangent med stigningstall 4.PNG
Tangent med stigningstall 4.PNG (7.12 kiB) Vist 1447 ganger
Eller kanskje du har trykket på enter istedenfor å trykke på knappen for å løse for ukjente? Stemmer dette svaret forresten?
Dr NiNja
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 21/10-2018 15:58

Jeg tror at du markerte både linje 1 og linje 3 og løste for x. Det er kun linje 3 som er av nytte. Løs linje 3 så får du riktig svar.
gjest 16

ja unicornspaceship svaret stemmer. men det må være noe galt med min geogebra. jeg har gjort det samme som deg og dobbeltsjekket tegnene men for fortsatt opp dette "{?}". og dette er ikke første gangen. kan det ha noe å gjøre med at jeg bruker en mac??
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

gjest 16 skrev:ja unicornspaceship svaret stemmer. men det må være noe galt med min geogebra. jeg har gjort det samme som deg og dobbeltsjekket tegnene men for fortsatt opp dette "{?}". og dette er ikke første gangen. kan det ha noe å gjøre med at jeg bruker en mac??
Mistenker at du kanskje har glemt å spesifisere i CAS at det skal være Eulers tall og ikke bare bokstaven "e". På mac må du da bruke "ctrl+e" for å skrive dette i CAS.
Svar