Ta opp R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matildeausen99

Hei!
Jeg ble ferdig med videregående våren 2018, og nå tatt et friår. Men skal begynne å studere høsten 2020, og trenger matematikk R2 for å komme inn på studie. Fra videregående har jeg 1T, S1 og S2 (tilsvarer R1). For å da komme inn skal jeg ta opp R2. Hvor overkommelig er det at jeg klarer å ta det opp og få 4, 5 eller 6 i karakter høsten 2019? Burde jeg vente til våren 2020, eller ta det opp nå?
Skal ta et årsstudium på siden av, så kommer jo til å ha eksamener i andre fag samtidig som jeg evt leser til R2 eksamen.

Mvh Matilde
Gjest

Meld deg opp i et fag (der du skal ta årsstudium) som tilsvarer R2, vil si at det er mye lettere (og billigere!!) enn å ta R2 som privatist. R2 er overkommelig det også altså, gjelder bare å lese litt.
Gjest

Du vet jo like godt som oss andre at ulike personer har ulik suksess med å ta opp fag. Noen får lett 6 mens andre får kanskje bare 4. Hvem av dem du er vil være veldig vanskelig for noen å bedømme med så lite informasjon, det vet du best selv. Når det er sagt, gitt at du er en typisk 4'er elev eller kanskje har snitt nærmere 4.5, så ville jeg sagt at det ikke vil være noe problem å få en god karakter til høsten. Det kan også hende at privatisteksamen er lenge før resten av eksamene dine. Bare husk å jobbe med det jevnt og trutt og ikke slack før siste uka. Du kan jo til og med begynne å utforske faget allerede nå. Sånn sett er den eneste måten du ikke skal klare dette på hvis du mangler motivasjon og disiplin eller har store kunnskapshull fra videregående.
Nailfrawc

Hei!

Er i en liggende situasjon, men greia mi er at jeg har hat R2 på VGS i fjor og strøk på eksamen. Nå husker jeg heller ikke så mye og håper på å bestå eksamen i Mai.

Sliter med å komme meg gjennom boka. Hvilken rekkefølge burde jeg ta kapitlene på? Altså jeg kan noe derivasjon og integrasjon. Men så stoppet det opp litt med delvis integrasjon og variabelskifte. Kan ikke så mye om vektorer heller. Så trenger egentlig bare hint om hvordan jeg burde gå fram for å bestå. CAS burde jeg også lære meg bedre.
Integralregning på kapittel 1 er det jeg kan best nå.
Svar