R2 eksamen H18

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

sexygirl97

Det var et skudd fra klar himmel med retningsdiagrammet... når pleier løsningsforlsag å komme? og hva fikk dere som funksjonsuttrykk på oppg. 5? det med at kulen tangerer for t=1 gjorde jeg også!
Felti

Men folkens, vi må snakke om del2 oppgave2, va var det for noe??
Monelisa

Når er siste frist for publisering av karakteren?
Caja

Ny eksamen i vår igjen da , alle gode ting er 3 R2 eksamener
Caja

Monelisa skrev:Når er siste frist for publisering av karakteren?
Starten av januar
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

Caja skrev:Ny eksamen i vår igjen da , alle gode ting er 3 R2 eksamener
Haha amen til det «Caja»
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Her er løsningsforslag for del 1, med minimal forklaring og forbehold om feil. Rop ut hvis det er noe feil eller annet rart!
Vedlegg
R2 LF Del 1.pdf
(124.16 kiB) Lastet ned 318 ganger
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:Her er løsningsforslag for del 1, med minimal forklaring og forbehold om feil. Rop ut hvis det er noe feil eller annet rart!

Uten å glo noe sånn kjempe-mye på det ser alt riktig ut iallefall.

Det eneste jeg (kanskje fant) er at dette skal være et skalarprodukt og ikke et vektorprodukt? Bilde i og med at du allerede fant [tex]\vec{AB} \times \vec{AC}[/tex]
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Her er et komplett løsningsforslag (del 1 og del 2). Fortsatt rop ut hvis det er noe feil, spørsmål eller liknende.
Kay skrev:Uten å glo noe sånn kjempe-mye på det ser alt riktig ut iallefall.

Det eneste jeg (kanskje fant) er at dette skal være et skalarprodukt og ikke et vektorprodukt? Bilde i og med at du allerede fant [tex]\vec{AB} \times \vec{AC}[/tex]
Tusen takk Kay! Har rettet det opp nå
Vedlegg
R2 LF.pdf
(174.37 kiB) Lastet ned 304 ganger
Jesper123

På løsningen på del 2 oppgave 2C vil jeg tro at man kan få 2 t-verdier. En vil være t=1, men i og med at man tar absoluttverdi kan t=-1 være en løsning!
Jesper123

Jesper123 skrev:På løsningen på del 2 oppgave 2C vil jeg tro at man kan få 2 t-verdier. En vil være t=1, men i og med at man tar absoluttverdi kan t=-1 være en løsning!
Del 2 oppgave 2B*
Gjest

På oppgave 5b er det tre steder der grafen treffer 0.6m. 4/3 , 20/3 og 28/3. Intervallet er mellom 0 og 10
Gjest

Likningen på 5a er funksjonen uten en d-verdi. Oppgaven sier at f(t) er antall meter over LV-linja. Så på minimum er det -1.2, og på maksimum er det 1.2. f(t)=1.2sin((pi/4)t + pi/2)
Jesper123

Gjest skrev:På oppgave 5b er det tre steder der grafen treffer 0.6m. 4/3 , 20/3 og 28/3. Intervallet er mellom 0 og 10
Det stemmer! Grafen vil være 0,6m over likevektslinja for t element <0, 4/3> og fra <20/3 , 28/3>. Grafen starter på 1,2m over likevektslinja!
Gjest

Jesper123 skrev:
Gjest skrev:På oppgave 5b er det tre steder der grafen treffer 0.6m. 4/3 , 20/3 og 28/3. Intervallet er mellom 0 og 10
Det stemmer! Grafen vil være 0,6m over likevektslinja for t element <0, 4/3> og fra <20/3 , 28/3>. Grafen starter på 1,2m over likevektslinja!
Stemmer at den starter 1.2m over LV, men siden f(t) bestemmer høyden i forhold til LV er det unødvendig med +1.2 som d-verdi. Man kan tenke seg at LV er x-aksen og at grafen brer seg 1.2m over og under x-aksen. Da blir d=0 :)
Svar