R2 eksamen H18

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

CaulGaus

Hvordan syns folk R2 H18 var? Synes selv den vart litt annerledes mot de resterende eksamens som har vært de siste årene...
::)

CaulGaus skrev:Hvordan syns folk R2 H18 var? Synes selv den vart litt annerledes mot de resterende eksamens som har vært de siste årene...
Syntes den var veldig grei. Litt irriterende at retningsdiagram plutselig dukker opp bare.
Metsol

Enig i at det var litt annerledes oppgaver enn tidligere, selv om det forsåvidt var samme tema. Tror det gikk greit nok for min del. Var et par oppgaver jeg ikke svarte på i det hele tatt og noen ble litt sånn halvveis. Skulle nok vært hakket bedre på GeoGebra også. Blir interessant å se på oppgavene igjen når de blir lagt ut, og ikke minst løsningsforslag.

Hva svarte dere på den oppgaven med retningsdiagram gikk? Jeg valgte y'=y*x, men aner ikke om det var riktig tenkt.
sexygirl97

Jeg syntes den oppgaven med kulen på del 2 var vanskelig. Hvordan løste dere den? var det fler som ikke klarte den? Samt å retningsdiagrammet og å finne difflikningen på oppg 4d.
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

kan noen legge ut oppgavene
Jonas102827

sexygirl97 skrev:Jeg syntes den oppgaven med kulen på del 2 var vanskelig. Hvordan løste dere den? var det fler som ikke klarte den? Samt å retningsdiagrammet og å finne difflikningen på oppg 4d.
Enig der. Kuleoppgaven i del2 knekte jeg ikke helt/aldri... så har egentlig ikke noe godt svar til hvordan man løste den...
Metsol

Jonas102827 skrev:
sexygirl97 skrev:Jeg syntes den oppgaven med kulen på del 2 var vanskelig. Hvordan løste dere den? var det fler som ikke klarte den? Samt å retningsdiagrammet og å finne difflikningen på oppg 4d.
Enig der. Kuleoppgaven i del2 knekte jeg ikke helt/aldri... så har egentlig ikke noe godt svar til hvordan man løste den...
Jeg lagde en glider for t og skrev inn koordinatene til S og radius inn i likningsframstillingen for en kule. Men jeg tror også det går å forklare at når radius er 2, må t være 1 fordi da er kula 2 unna yz-planet og dermed tangerer planet. Om jeg ikke er på helt på viddene da, hvem vet. Lagde også glider for r til k_2, og skrev inn likningen. Også brukte jeg glideren for å svare på når kulene tangerer når r=2. Når jeg skulle sjekke hvor liten r kunne være satt jeg t=0.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

EXAM R2 H2018;
REA3024-R2-H18.pdf
(328.68 kiB) Lastet ned 20479 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Dette settet er iallefall betraktelig vanskeligere enn det jeg hadde i vår, så er sånn sett glad jeg tok den da.

For øvrig er oppgave 1 b) kanskje det mest gratise poenget jeg noen gang har sett :lol:
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

Kay skrev:Dette settet er iallefall betraktelig vanskeligere enn det jeg hadde i vår, så er sånn sett glad jeg tok den da.

For øvrig er oppgave 1 b) kanskje det mest gratise poenget jeg noen gang har sett :lol:
Hmm jaaa, har regnet alle eksamene fra V15, og synes denne var den vanskeligste sålangt...
pepperoni

Ligger grensa mellom 3 og 4 på 60 eller 65%?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Enig med Kay om at vanskelighetsgraden er forskjellig fra våren 2018, men ikke noe overdrevent vanskelig. Del 1 er ganske standard, bortsett fra retningsdiagramoppgaven som strengt handler om noen observasjoner. For eksempel skulle tangenten vært vannrett, gitt $y’=y+x$ i $(1,-1)$, men det er den ikke. Videre skulle tangenten gått mot å være loddrett når $x$ er liten og $y$ går mot 0 hvis $y’=\frac{x}{y}$, men den går heller mot å være flat, og samtidig får den mer og mer helning når $y\to -\infty$ og $x$ er liten. Da står vi igjen med bare et alternativ så $y’=y\cdot x$.

Del 2 har også ganske standardoppgaver, spesielt 1 og 4. 3 ser ut som en typisk geometrisk rekke oppgave. Oppgave 2 derimot ser ut som den vanskeligste på settet.

Har ikke regnet gjennom settet, men bare sett på det, så det kan godt hende at jeg tar grundig feil. Konklusjonen er vel at årets sett ser ut som har grei vanskelighetsgrad, men urettferdig mye vanskeligere enn V2018 (men her synes jeg man heller kan argumentere for at V2018 var for lett).
CarlGauss
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 23/11-2018 15:08

pepperoni skrev:Ligger grensa mellom 3 og 4 på 60 eller 65%?
Det enkleste er vell å si at vanligvis er 4’er 35/60 poeng.
simenbror

denne eksamen var særdeles vanskelig i forhold til de 4 tidligere eksamene, typisk at den vanskeligste er da jeg har den. oppgave 2 del2 og siste på del2 d var veldig vanskelige. og et rretningsskjema, den forventa jeg ikke haha
g1j2e3s4t5

Noen som får ordnet et løsningsforslag?
Svar