R1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Desaina

Hva fikk folk på oppgave 1 a) del 2 ?
Mattebruker

P(5 " suksessar " på 10 delforsøk ) = [tex]\binom{10}{5}[/tex][tex]\cdot[/tex]0.4[tex]^{5}[/tex][tex]\cdot[/tex](1 - 0.4)[tex]^{10 - 5}[/tex] = 0.20 = 20 %
KVruten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 17/08-2018 21:42

Spørsmål angående oppgave 1 c) på del 2. Er det sånn at vi gjør et ordnet utvalg uten tilbakelegging og får 10! ? Fordi den første planten vil ha 10 mulige plasseringer, den andre 9 osv.
Mattebruker

Seks raude blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{6}[/tex] ulike måtar. For kvar slik plassering

vil fire gule blomar fylle ut dei "ledige" posisjonane.


Alternativt resonnement: 4 gule blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{4}[/tex] ulike måtar.

For kvar slik plassering vil seks raude blomar fylle ut dei " ledige " posisjonane.


Hugs at [tex]\binom{10}{6}[/tex] = [tex]\binom{10}{4}[/tex]
Gjest

Kunne ikke oppgave 1 c) på del 2 også bli tolket på en annen måte? I oppgaveteksten presiserte de at alle de gule og røde var identiske. Vil ikke dette da drastisk redusere antallet kombinasjoner? Altså dersom du har 4 gule på rad, deretter 6 røde, eller om du har 4 gule (men plante nr 1. er nå satt som nr. 2 osv.) og 6 røde. Siden plantene er identiske vil det ikke ha noe å si på hvordan måte plante nr 1, 2, 3 eller 4 er satt i rekkefølge, da de er like?

Selv gjorde jeg det med ncr(10,6), men kom til å tenke på at det var litt for lett til å være en c)-oppgave?
løsningsforslag?

Hei!

Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag til del2?
Mariusooo

Følte den var ganske vanskelig enn de forrige eksamenene. Blir nok en 4 eller 5 på meg, men jeg hadde siktet meg inn på en 6er så det suger litt. Håper de justerer poenggrensen
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Har laget et løsningsforslag til eksamen R1 høsten 2018.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skal ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
(Multitasking med sjakk-VM)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R1 høsten 2018.pdf
(1.77 MiB) Lastet ned 27372 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 27/11-2018 10:40, redigert 2 ganger totalt.
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Ganske teit at GeoGebra ikke er i stand til å finne en eksakt løsning på 4b del 2.
Torgeirsko

Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
i pi / i*pi = 1 og ln1 =0
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Torgeirsko skrev:Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
i pi / i*pi = 1 og ln1 =0
Du må se på kompetansemålene i faget. Det står ingenting om at du skal kunne regning med komplekse tall, og eksamen blir nok rettet deretter. For alle [tex]x\in \mathbb{R}[/tex] har [tex]\ln(x), x\leq 0[/tex] ingen reelle verdier. Svaret ditt blir per se ikke "feil", men det blir som om at jeg kommer på R2-eksamen og anvender teknikker som ikke undervises i faget, f.eks. sier jeg at [tex]\int \frac{1}{x^2+a^2}=\frac{1}{a}\arctan(\frac{x}{a})+C[/tex], det er ikke feil, men jeg får neppe uttelling på det da pensum ikke omfatter det.
Torgeirsko

Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Torgeirsko skrev:Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.
Når du opererer på [tex]\mathbb{R}[/tex], noe du gjør i R1, er svaret feil uansett hvordan du snur og vender på det. Hva kunnskaper angår vil jeg anta, uten å sette noe garanti for det, at en matematikklærer på videregående kjenner til komplekse tall.
Torgeirsko

Jeg er ikke ute etter pluspoeng, men at svaret mitt ikke er feil.
pnerg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/12-2018 20:12

Hei!

Stemmer det at poengkravet for ståkarakter er 12?

Forøvrig noen som har opplevd å få minuspoeng for besvarelser som er skikkelig på bærtur? :lol:

På forhånd takk, mvh.
Svar