1P eksamen høst 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

mattebro skrev:Det skal vell være 6/36 på oppgave 7a del 1? siden (4,4), (4,4)? rød/blå, blå/rød?
(4,4) kan kun skje på én måte, nemlig at begge terningene viser 4 øyne.

Har tegnet opp utfallsrommet under. Det viser de 36 mulige utfallene. De utfallene som gir sum 8, har jeg markert med "o", mens resten er markert med "+"

Rød terning
6 + o + + + +
5 + + o + + +
4 + + + o + +
3 + + + + o +
2 + + + + + o
1 + + + + + +
__1 2 3 4 5 6 Blå terning
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

lettet-elev skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Dersom det er feil eller mangler, tar jeg i mot tilbakemeldinger med takk.
Blir ikke svaret 18,45 i oppg. 7b del 2?
Ser at du har tatt /sqrt(80^2-18^2) som uttrykk for AB, men AB er jo hypotenusen, så det blir vel /squrt(80^2+18^2) = 82?
Det har du helt rett i. Jeg har blandet sammen, for i likningen "opptrer" AB som lengste katet i trekant ABC, mens jeg må behandle den som hypotenusen i trekant ABD når jeg skal finne lengden.

Takk skal du ha!
123123

LektorNilsen skrev:
lettet-elev skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Dersom det er feil eller mangler, tar jeg i mot tilbakemeldinger med takk.
Blir ikke svaret 18,45 i oppg. 7b del 2?
Ser at du har tatt /sqrt(80^2-18^2) som uttrykk for AB, men AB er jo hypotenusen, så det blir vel /squrt(80^2+18^2) = 82?
Det har du helt rett i. Jeg har blandet sammen, for i likningen "opptrer" AB som lengste katet i trekant ABC, mens jeg må behandle den som hypotenusen i trekant ABD når jeg skal finne lengden.

Takk skal du ha!
Blir ikke kjøpekraften i oppgave 6b del 2 beregnet ut fra reallønnen?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
Løsningsforslag 1P høsten 2018.pdf
(1.19 MiB) Lastet ned 18089 ganger

(eldre versjon som inneholder en feil)
Løsningsforslag eksamen 1P høsten 2018.pdf
(1.19 MiB) Lastet ned 1324 ganger
ErikK97
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/11-2018 17:31

Har ikke lest gjennom alt her, så vet ikke om dette allerede har blitt spurt om, men hva fikk dere på Del 2 oppgave 3?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

lettet-elev skrev:
Blir ikke kjøpekraften i oppgave 6b del 2 beregnet ut fra reallønnen?
Joda. Man kan meget gjerne ta utgangspunkt i reallønna i 2014 og se hva nominell lønn må være i 2017 for at reallønna dette året skal være lik som i 2014. Men dersom nominell lønn følger utviklingen til konsumprisindeksen fra 2014 til 2017, vil reallønna forbli uendret og man har dermed like stor kjøpekraft.
Jeg ser imidlertid at det er en liten trykkfeil i utregningen min. Skal ikke stå "gange 100" på høyresiden i øverste linje.
Tttpui

Hvor viktig er gjeldende siffer?
Qwerqwer

På oppg 8 b hvis man regnet riktig men regnet det som at den dyreste var på tilbud får man poeng? (300+x)/2 + x=1350
Gjest

Noen andre som reagerte på at oppgave 6 i del 1 gir 4poeng? Jeg trodde poeng på oppgave ble satt med bakgrunn i arbeidsmengde og vanskelighetsgrad?! Den oppgave der er jo verken vanskelig eller krever noe særlig tid. Grunnen til at jeg reagerer er at jeg av en eller annen grunn leste at modellen av banen var 20meter lang istedenfor cm. Ja...jeg vet at en modell av anfield på 20m ikke gir mye mening men jeg var på autopilot da alt føltes så lett. Så målestokken min ble 1:5 og bredden 13,8m. Har kommet frem til at jeg ligger på ca 54 poeng utenom den oppgaven...Er det grunn til å klage hvis det er den som vipper meg ned til en femmer?
Mattemor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 07/08-2018 21:30

Gjest skrev:Noen andre som reagerte på at oppgave 6 i del 1 gir 4poeng? Jeg trodde poeng på oppgave ble satt med bakgrunn i arbeidsmengde og vanskelighetsgrad?! Den oppgave der er jo verken vanskelig eller krever noe særlig tid. Grunnen til at jeg reagerer er at jeg av en eller annen grunn leste at modellen av banen var 20meter lang istedenfor cm. Ja...jeg vet at en modell av anfield på 20m ikke gir mye mening men jeg var på autopilot da alt føltes så lett. Så målestokken min ble 1:5 og bredden 13,8m. Har kommet frem til at jeg ligger på ca 54 poeng utenom den oppgaven...Er det grunn til å klage hvis det er den som vipper meg ned til en femmer?

Her vil det jo være følgefeil. I «gamle» dager ville vi nok fått full score på b) dersom du gjør alt rett bortsett fra den gale målestokken du dro med deg fra a)...
elev vg3

Hei, noen som vet hva poengkravene for en sekser på denne eksamenen ca vil ligge på?
Plasterlapp

Jeg fikk svar på klage i dag, og ble satt opp fra 5 til 6. Hadde noen surrefeil hvor jeg klarte å sette inn feil tall i utregninga på to oppgaver + et meget dårlig svar på siste deloppgaven ("tallene står i forhold til hverandre" eller noe sånt :P). Med maks fratrekk så landet jeg vel på 54 poeng eller noe, så har sikkert fått 2-3 poeng for riktig utregning ved ny vurdering. Var nøye med oppsett, mellomregning, osv, så mulig det har virka positivt.
Svar