(S1 Privatist)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Whalebeach99

Hei! Jeg tar S1 som privatist og har eksamen nå førstkommende torsdag. Gjør eksamensoppgaver i slutten av boka Matematikk S1 av Aschehoug.

Oppgave E36 under "Uten hjelpemidler", del oppgave c). Oppgaven har kommet til det punktet at jeg har funnet følgende uttrykk: O ' (x) = -0.03x^2 + 0.6x + 120. Her har jeg altså uttrykket for den deriverte av O (overskuddet). Jeg skal finne nullpunktene til den deriverte, altså toppunktet/bunnpunktet til overskuddet og dermed den x-verdien (produksjonsmengde) som gir størst overskudd. Siden dette er en oppgave som skal løses uten hjelpemidler, så har jeg tenkt til å bruke ABC-formelen for å finne nullpunktene til den deriverte, som gir toppunktet og bunnpunktet av O(x). Jeg gjør om O'(x) til -3x^2 + 60x + 12000 fordi jeg tenkte det er lettere enn å regne i veldig små desimaler.

Problemet er at jeg tilslutt kommer til dette punktet:
x= (-60 pluss/minus rota av 147 600) / -6
Er det virkelig meningen at jeg skal finne ut rota av 147 600 uten hjelpemidler? Sjekket fasiten fordi jeg syntes det ble litt vel vanskelig, og der står det rett og slett bare "løser med digitalt verktøy", selv om dette er en oppgave som ifølge boka skal løses uten hjelpemidler..

Er det gjort en feil her hvor oppgaven er plassert under feil del, eller er det en lettere måte å løse denne oppgaven på? Hvis det er meningen å løse den uten hjelpemidler, er det noen som kan forklare fremgangsmåten her, fordi jeg er virkelig blank på det. Er generelt dårlig på alt som har med røtter og faktorisering av røtter/opphøyde tall merker jeg, så kunne trengt litt hjelp med det med kun 6 dager til eksamen.. Takker for all hjelp, håper jeg forklarte oppgaven på en forståelig måte, hvis det trengs så kan jeg poste bilde av oppgaven og/eller nettfasiten.
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Tviler på at dette er noe du får på delen uten hjelpemidler.
Prøvde en fremgangsmåte der jeg delte alle leddene med 0,03 og skiftet deretter fortegn på hele greia slik at jeg fikk [tex]x^2-20x-4000=0[/tex], men fremdeles får du et stort tall under rottegnet, som skal godt gjøres å finne på del 1.
Dette er nok mest sannsynlig en del 2 oppgave :D
Svar