Batterikapasitet kjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Hei! Jeg har bare noen spørsmål angående utregning av batterikapasitet. Hvorfor er det slik at jeg må finne den begrensede reaktanten? Det står nemlig ikke i boken hvorfor dette gjøres, hvilket ødelegger litt for forståelsen min. Er det også slik at alltid jeg skal bruke stoffmengden av den begrensede reaktanten som utgangspunkt når jeg skal finne antall mol elektroner?

Et eksempel på en slik oppgave jeg snakker om er for eksempel denne:
Et sølvoksidbatteri består av sink(Zn) og sølvoksid (Ag2O) med kaliumhydroksid (KOH) som elektrolytt. Hva er batterikapasiteten når batteriet består inneholder 1,00 g Ag2O og Zn i overskudd?

Setter stor pris på litt hjelp! :D
Gjest

Når du går tomt for en reaktant vil ikke reaksjonen kunne fortsette og det er derfor viktig å vite hva som er begrensende reaktant fordi dette gir informasjon om hvor lenge reaksjonen kan foregå.
For å ta et annet eksempel enn batteri vet du jo at for at noe skal brenne trengs det varme, brennstoff og oksygen. Det spiller ingen rolle om du har all verdens med oksygen midt i solsteken dersom du ikke har noe som kan brenne (f.eks. ved). Mengden med ved blir altså begrensende reaktant og for å finne ut hvor lenge det brenner må du finne ut hvor mye ved du har.
For å finne ut hvor mye strøm du har i batteriet ditt må du finne ut hva den begrensende reaktanten er.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Ja, det var ganske logisk. Takk, for en god forklaring. Setter stor pris på hjelpen :D
Svar