Fysikk, newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hannasn

Jeg har snart prøve i fysikk om newtons lover og får ikke til en oppgave. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg! Oppgaven jeg har problemer med er oppg 2.29 c) og d). (har lagt ved fil med bilde av oppgaven)

Svarene jeg fikk på a) og b)

a) v(t)= -0.64t + 0.79

b) a = -0.64

På forhånd tusen takk for hjelp! Det betyr så utrolig mye :D


Her er link til oppgaven: https://skolediskusjon.no/Forums/ShowFile.aspx?id=28336
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke konto på den sida, og kan derfor ikke se innholdet.
Bilde
Hannasn

Oppgave 2.29
I et fysikkforsøk sender vi en liten vogn bortover en vannrett bordflate. Vognen har masse m=0,20kg. Med et ultralydapparat koblet til en datamaskin måler vi posisjonen s ved tidspunktet t etter starten. Vi bruker regresjon og finner en andregradsfunksjon som passer med målepunktene.
s(t)=-0.32t^2+0.79t

a) Finn et uttrykk for farten til vognen
b) Finn vognens akselerasjon
c) Tegne alle kreftene (loddrett og vannrett) som virker på vognen under bevegelsen
d) Finn størrelsen på de kreftene du tegnet i oppg c)


Ekstra spm: hvordan "regner" man summen av kreften når det er både loddrette og vannrette krefter
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Generell kommentar til oppgaven: Legg merke til at du har fått en andregradsfunksjon med negativt fortegn foran andregradsleddet (-0.64t^2) til å beskrive vognens posisjon. Det betyr at vognen etterhvert vil snu og bevege seg andre veien. Plott funksjonen i GeoGebra, så skjønner du hva jeg mener.

a)

Du har et utrykk for posisjon s(t). Farten, v(t) = s'(t). Derivering av s(t) gir: -0.64t + 0.79. Ser korrekt ut.

b)

Akserelasjonen er den andrederiverte av strekningen, a(t) = s''(t), eller den deriverte av farten, a(t) = v'(t). Det enkleste er å derivere utrykket for farten. v'(t) gir: -0.64. Ser også rett ut.

c)

Jeg legger ikke ved noen tegning, men kreftene som virker på vognen er tyngekraften (rett ned), normalkraften (rett opp), friksjonskraft (motsatt retning av bevegelsen til vognen). Husk at ettersom bevegelsen skjer vannrett vil tyngekraften og normalkraften ha samme størrelse (absoluttverdi). Legg merke til at akserelasjonen er negativ. Vognen blir altså påvirket av en kraft som prøver å skubbe vognen i motsatt retning av startretningen. Det er dette jeg har betegnet som "Friksjonskraften", men ordet friksjon er kanskje litt misvisende.

d)

Tyngdekraften, G, finner du ved å multiplisere vognens masse med tyngdeakserelasjonen. Det blir 0.2kg * 9.81 m/s^2 = 1.96.

Ettersom bevegelsen er vertikal, må normalkraften være like stor, men motsatt rettet. Denne blir altså -1.96. (Minustegnet må være med fordi jeg definerte tyngekraften som positiv. Definerer du tyngekraften som negativ, blir følgelig normalkraften positiv).

Den siste kraften, det som skubber vognen i motsatt retning, kan du finne ved newtons andre lov. F= m*a. Husk at akserelasjonen har negativt fortegn, og at det gjør at kraftvektoren også får negativfortegn, og må tegnes i motsatt retning av det som er definert som positiv bevegelse.

Ekstra spm:
Når du skal regne sammen summen av kreftene kan du i prinsippet bruke vanlig vektoraddisjon av alle kraftvektorene involvert. I dette tilfellet er det 2 vanrette (tynge og normal) og en loddrett ("friksjonskraften") som virker på vognen. Ved vektoraddisjon vil tyngekraftsvektoren og normalkraftsvektoren kansellere hverandre (ettersom de er like store, men motsatt rettet), og du står igjen med en enkelt kraft, som er "friksjonskraften". Dette er summen av dine krefter.

Dersom noen deler av forklaringen min er uklar, så er det bare å spørre.
Hannasn

jakvah skrev:Generell kommentar til oppgaven: Legg merke til at du har fått en andregradsfunksjon med negativt fortegn foran andregradsleddet (-0.64t^2) til å beskrive vognens posisjon. Det betyr at vognen etterhvert vil snu og bevege seg andre veien. Plott funksjonen i GeoGebra, så skjønner du hva jeg mener.

a)

Du har et utrykk for posisjon s(t). Farten, v(t) = s'(t). Derivering av s(t) gir: -0.64t + 0.79. Ser korrekt ut.

b)

Akserelasjonen er den andrederiverte av strekningen, a(t) = s''(t), eller den deriverte av farten, a(t) = v'(t). Det enkleste er å derivere utrykket for farten. v'(t) gir: -0.64. Ser også rett ut.

c)

Jeg legger ikke ved noen tegning, men kreftene som virker på vognen er tyngekraften (rett ned), normalkraften (rett opp), friksjonskraft (motsatt retning av bevegelsen til vognen). Husk at ettersom bevegelsen skjer vannrett vil tyngekraften og normalkraften ha samme størrelse (absoluttverdi). Legg merke til at akserelasjonen er negativ. Vognen blir altså påvirket av en kraft som prøver å skubbe vognen i motsatt retning av startretningen. Det er dette jeg har betegnet som "Friksjonskraften", men ordet friksjon er kanskje litt misvisende.

d)

Tyngdekraften, G, finner du ved å multiplisere vognens masse med tyngdeakserelasjonen. Det blir 0.2kg * 9.81 m/s^2 = 1.96.

Ettersom bevegelsen er vertikal, må normalkraften være like stor, men motsatt rettet. Denne blir altså -1.96. (Minustegnet må være med fordi jeg definerte tyngekraften som positiv. Definerer du tyngekraften som negativ, blir følgelig normalkraften positiv).

Den siste kraften, det som skubber vognen i motsatt retning, kan du finne ved newtons andre lov. F= m*a. Husk at akserelasjonen har negativt fortegn, og at det gjør at kraftvektoren også får negativfortegn, og må tegnes i motsatt retning av det som er definert som positiv bevegelse.

Ekstra spm:
Når du skal regne sammen summen av kreftene kan du i prinsippet bruke vanlig vektoraddisjon av alle kraftvektorene involvert. I dette tilfellet er det 2 vanrette (tynge og normal) og en loddrett ("friksjonskraften") som virker på vognen. Ved vektoraddisjon vil tyngekraftsvektoren og normalkraftsvektoren kansellere hverandre (ettersom de er like store, men motsatt rettet), og du står igjen med en enkelt kraft, som er "friksjonskraften". Dette er summen av dine krefter.

Dersom noen deler av forklaringen min er uklar, så er det bare å spørre.
Tusen takk!
Svar