Simulering av terningskast ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fightingfalcon

Hei! Jeg holder på å ta opp 2P-Y og har ikke vært borti simuleringer før. Har vært godt kjent med
Geogebra fra S1 og S2 men av en eller annen grunn så vil ikke macen samarbeide med meg når jeg prøver å løse
simuleringsoppgaver. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt.

I oppgaven skal jeg f.eks. Simulere 6000 terningkast digitalt.
Ifølge løsningsforslaget skal teksten i Cas se slik ut:

Sum[Dersom[TilfeldigMellom[1,6]=6,1,0],x,1,6000]

Dette skal gi svaret 965. Hver gang jeg prøver å
skrive det så får jeg svaret 0. Noen som har noe råd?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Geogebra er litt rar på akkurat dette.

Denne koden fungerer (testet i Geogebra 6):

Kode: Velg alt

Sum(Dersom(x*TilfeldigMellom(1, 6)/x =6,1,0),x,1,6000)
Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg tror man må "tvinge" Geogebra til rekalkulere tilfeldighetsfunksjonen for hvert ledd i summen ved å involvere x.

Her ser du at jeg bare har ganget og delt på x, som matematisk sett betyr at vi ganger med 1, som altså ikke skal endre verdien, men som allikevel fører til at Geogebra gjør den riktige beregningen.

(Det er nesten fristende å kaste terningen for hånd istedenfor å bruke Geogebra...)
Fightingfalcon

tusen takk for svar! Jeg fikk også error på utregningen da det tok for lang tid. Fant ut at jeg også måtte endre tida for "CAS-timeout" i innstillingene.
Svar