Hvor mye av utregningene på vises på del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mattemor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 07/08-2018 21:30

Hei.
Nå er vi godt i gang med øvinger foran eksamen i november. Jeg og datteren min løser et helt eksamenssett på tilmålt tid. Jeg synes det er godt beregnet med tid på del 1, men på del 2 sliter ogsåjeg med tiden. La gå, jeg er skikkelig treg med ExCeL, men på del 2 er det virkelig ikke tid til å gruble på oppgavene. Jeg ser at i de forskjellige fasitene er det forskjellig hvor mye av utregningene som vises. Lektor Nilsen har med alt. Er dette nødvendig; tar jo veeeldig mye tid!

Eller holder det med å sette opp formlene, riktig tall inn på riktig plass, sette x= og så tekstlinje for endelig svar?
Gjest

Den gylne regel er at du skal ha med nok til at du viser kompetanse på området. Dette betyr at sensor ikke skal være i noen tvil om du har forstått hva du holder på med. Generelt er det jo best å vise mest mulig i tilfelle man gjør slurvefeil.
Har du et eksempel på noe du mener er unødvendig å ta med? Jeg kikket på 1T vår 2018 og Nilsen har egentlig bare med det mest nødvendige. Det er noen ting som f.eks. at han bruker tid på å forklare parabelen istedenfor å tegne fortegnslinjer del 1 oppgave 7, men begge måter er innenfor avhengig av hva man synes er lettest. Gjør det enkelt med mindre du er usikker på om det du gjør er riktig, da er det alltid lurt å skrive hva man tenker.

Jeg skjønner at del 2 kan virke ganske omfattende og tidkrevende. Det er som du sier ofte slik at du nesten må vite hva du skal gjøre før du har lest ferdig oppgaven, men ser du på løsningsforslaget er det jo ofte veldig korte og greie oppgaver. Del 2 oppgave 3 løses jo på 30 sek om man vet metoden, og hvis du ikke vet metoden kan man begynne å tegne ol. for likevel å sanke noen poeng.
Gjest

Gjest skrev:Den gylne regel er at du skal ha med nok til at du viser kompetanse på området. Dette betyr at sensor ikke skal være i noen tvil om du har forstått hva du holder på med. Generelt er det jo best å vise mest mulig i tilfelle man gjør slurvefeil.
Har du et eksempel på noe du mener er unødvendig å ta med? Jeg kikket på 1T vår 2018 og Nilsen har egentlig bare med det mest nødvendige. Det er noen ting som f.eks. at han bruker tid på å forklare parabelen istedenfor å tegne fortegnslinjer del 1 oppgave 7, men begge måter er innenfor avhengig av hva man synes er lettest. Gjør det enkelt med mindre du er usikker på om det du gjør er riktig, da er det alltid lurt å skrive hva man tenker.

Jeg skjønner at del 2 kan virke ganske omfattende og tidkrevende. Det er som du sier ofte slik at du nesten må vite hva du skal gjøre før du har lest ferdig oppgaven, men ser du på løsningsforslaget er det jo ofte veldig korte og greie oppgaver. Del 2 oppgave 3 løses jo på 30 sek om man vet metoden, og hvis du ikke vet metoden kan man begynne å tegne ol. for likevel å sanke noen poeng.
Takk for svaret :) Jeg har sett på høsten 2017; lektor Nilsens fasit viser veldig mye av mellomregningene på del 2 oppgave 5 og 6, men særlig 9 c ( her vises det hvordan man regner likninger, men er dette nødvendig når tallene er satt inn på riktig sted i formlene og svarene er riktige?) I tillegg er det på volum/arealoppgaven skrevet ned veldig mye av mellomregningene.
Må det være med så mye, så er det jo bare å trene inn det også.....
Gjest

Glemte visst noe viktig; det er karakteren i 1 p som skal forbedres, og fasiten jeg referer til er for 1 p høsten 2017.
Gjest

Gjest skrev:Glemte visst noe viktig; det er karakteren i 1 p som skal forbedres, og fasiten jeg referer til er for 1 p høsten 2017.
Hmm.. Det avhenger selvfølgelig fra person til person. Selv tenker jeg at det ikke er nødvendig å gjøre alle mellomregningene (du kan kanskje kutte ut 1-2 linjer), men så tar det også minimalt med tid å skrive og er veldig lurt dersom man er uheldig og gjør en skrivefeil. Det er med andre ord ikke nødvendig å ha med slik mellomregning, du får ikke færre poeng av å ikke ha det med hos de aller fleste sensorer, men hvorfor ikke så er du helt sikker? Slik jeg ser det burde dette være minimum.
Svar