Vektor R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Guessst

Oppgave 3.29)
Vi har A(6,1), B(4,7) og C(1,4).

D) D ligger slik at ABCD er et parallellogram med BD som diagonal. Finn D ved regning.

Altså: vektor BC må være parallell med vektor DA, noe som kan skriver som:
Vektor BC= t*vektor DA.

Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1

Har altså tre ukjente, så trenger en likning til, men det er denne likningen jeg ikke kommer fram til. Noen tips?

Takk på forhånd!
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Guessst skrev:Oppgave 3.29)
Vi har A(6,1), B(4,7) og C(1,4).

D) D ligger slik at ABCD er et parallellogram med BD som diagonal. Finn D ved regning.

Altså: vektor BC må være parallell med vektor DA, noe som kan skriver som:
Vektor BC= t*vektor DA.

Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1

Har altså tre ukjente, så trenger en likning til, men det er denne likningen jeg ikke kommer fram til. Noen tips?

Takk på forhånd!
Du gjør det enklere for deg selv om du tegner en skisse. Da ser du raskt at $\vec{OD} = \vec{OA} + \vec{BC}$. Dette lar deg finne koordinatene til $D$ direkte.
Guuuuest

DennisChristensen skrev:
Guessst skrev:Oppgave 3.29)
Vi har A(6,1), B(4,7) og C(1,4).

D) D ligger slik at ABCD er et parallellogram med BD som diagonal. Finn D ved regning.

Altså: vektor BC må være parallell med vektor DA, noe som kan skriver som:
Vektor BC= t*vektor DA.

Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1

Har altså tre ukjente, så trenger en likning til, men det er denne likningen jeg ikke kommer fram til. Noen tips?

Takk på forhånd!
Du gjør det enklere for deg selv om du tegner en skisse. Da ser du raskt at $\vec{OD} = \vec{OA} + \vec{BC}$. Dette lar deg finne koordinatene til $D$ direkte.
Tusen takk for svar. Så det nå! :D
Svar