Hvordan finne areal under graf i fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HJELP!!!

Hei! Jeg har fysikk 1, og jeg har prøve kapittel 1. Spørsmålet mit lyder som følger: Hvordan finne arealet under en graf?

I oppgaven har vi fått oppgitt en figur/graf som viser v(t) funkjsonen, og spørsmålet er "finn ut hvor lang vei som blir tilbakelagt etter de første 12 sekundene" grafen starter heller ikke på 0, men etter 2 sekunder.

Jeg har søkt litt rundt på nettet, og man kan tyeligvis bruke noe som kalles for integrasjon, men det er ikke noe man lærer før i R2, dermed noe jeg ikke har kjennskap til.

Tusen takk for svar på forhånd!
Gjest

Sannsynligvis er grafen din veldig enkel å dele opp i geometriske figurer med kjente formler for areal, f.eks. et trapes. Disse kan du regne arealet av.
Muhammad Mudassir

HJELP!!! skrev:Hei! Jeg har fysikk 1, og jeg har prøve kapittel 1. Spørsmålet mit lyder som følger: Hvordan finne arealet under en graf?

I oppgaven har vi fått oppgitt en figur/graf som viser v(t) funkjsonen, og spørsmålet er "finn ut hvor lang vei som blir tilbakelagt etter de første 12 sekundene" grafen starter heller ikke på 0, men etter 2 sekunder.

Jeg har søkt litt rundt på nettet, og man kan tyeligvis bruke noe som kalles for integrasjon, men det er ikke noe man lærer før i R2, dermed noe jeg ikke har kjennskap til.

Tusen takk for svar på forhånd!
Løs dette integralet og se hva du får

[tex]\int_{2}^{12} v(t) \: dt[/tex]
Bobbo

Fartsfunksjonen er den tidsderiverte av strekningen. Altså kan du evaluere integralet i s(12)-s(2) hvis du har en slik funksjon
Gjest

HJELP!!! skrev: man kan tyeligvis bruke noe som kalles for integrasjon, men det er ikke noe man lærer før i R2, dermed noe jeg ikke har kjennskap til.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:
HJELP!!! skrev: man kan tyeligvis bruke noe som kalles for integrasjon, men det er ikke noe man lærer før i R2, dermed noe jeg ikke har kjennskap til.

Det er greit å få se hvordan denne grafen ser ut. Det kan hende at det lar seg løse geometrisk. Legg ved et bilde.
Svar