Sensurfrist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Noen som vet ca hvor lang tid det tar før man får svar på r1 og r2 eksamen?
Har hørt at sensurfristen er på 3 uker, stemmer det?
Gjest

Står på udir at fellessensuren er 19/20 juni, så regner med at karakterene kommer nokså fort etter det. Vet at privatister i Rogaland får igjen karakterene på skriftlig den 21. juni!
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Gjest skrev:Står på udir at fellessensuren er 19/20 juni, så regner med at karakterene kommer nokså fort etter det. Vet at privatister i Rogaland får igjen karakterene på skriftlig den 21. juni!
Aha, takk for svar!
Tenkte de ble sensurert fortløpende fra eksamensdato, slik at r1 eksamen ville komme ca 1 uke før r2 f.eks.
Men da får jeg altså svar på begge mot slutten av juni.
Gjest

Jepp, det er hvertfall slik jeg har forstått det!
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Havardp skrev:
Gjest skrev:Står på udir at fellessensuren er 19/20 juni, så regner med at karakterene kommer nokså fort etter det. Vet at privatister i Rogaland får igjen karakterene på skriftlig den 21. juni!
Aha, takk for svar!
Tenkte de ble sensurert fortløpende fra eksamensdato, slik at r1 eksamen ville komme ca 1 uke før r2 f.eks.
Men da får jeg altså svar på begge mot slutten av juni.
Det stemmer! Alle eksamensbesvarelsene sensureres av to forskjellige sensorer. Under fellessensuren møtes alle sensorene og de sensorene som har sensurert de samme besvalsene går gjennom de foreslåtte karakterene og blir enige om hvilken karakter hver besvarelse skal få. Denne karakteren registreres da, slik at den blir tilgjengelig for kandidatene.
Sensor

Det er litt merkelig at de er mer profesjonelle med sensur på videregående enn på universitetsnivå her i landet.

To nøytrale sensorer. Som ikke kjenner hverandre. Møtes til et felles møte og avgjør karakter.

Utrolig, hvis man vet hva som skjer på universitetsnivå!
Gjest

Sensor skrev:Det er litt merkelig at de er mer profesjonelle med sensur på videregående enn på universitetsnivå her i landet.

To nøytrale sensorer. Som ikke kjenner hverandre. Møtes til et felles møte og avgjør karakter.

Utrolig, hvis man vet hva som skjer på universitetsnivå!
Helt enig. Jeg har opplevd flere tilfeller hvor professoren kjenner kandidatenes identitet, tilfeller hvor det kun er en professor som retter besvarelser og tilfeller hvor foreleseren i faget er personen som retter (denne er veldig vanlig). Årsaken til dette er nok veldig enkelt og greit at det er begrenset hvor mange som har høy nok kompetanse til å sensurere oppgavene i f.eks. fluidmekanikk sammenlignet med R1, De er også ***** treige. Det er ikke uvanlig at du får begrunnelsen i mai fra eksamener du hadde i desember forrige år.
Sensor

Gjest skrev:
Sensor skrev:Det er litt merkelig at de er mer profesjonelle med sensur på videregående enn på universitetsnivå her i landet.

To nøytrale sensorer. Som ikke kjenner hverandre. Møtes til et felles møte og avgjør karakter.

Utrolig, hvis man vet hva som skjer på universitetsnivå!
Helt enig. Jeg har opplevd flere tilfeller hvor professoren kjenner kandidatenes identitet, tilfeller hvor det kun er en professor som retter besvarelser og tilfeller hvor foreleseren i faget er personen som retter (denne er veldig vanlig). Årsaken til dette er nok veldig enkelt og greit at det er begrenset hvor mange som har høy nok kompetanse til å sensurere oppgavene i f.eks. fluidmekanikk sammenlignet med R1, De er også ***** treige. Det er ikke uvanlig at du får begrunnelsen i mai fra eksamener du hadde i desember forrige år.
Er enig i alt du skriver.

Vil legge til min favoritt: foreleser er intern sensor og hans/hennes doktorgradsstudent er ekstern sensor. Klassiker!

Særlig at den stakkars doktorgradsstudenten har mulighet til å stå i mot og komme med sine egne innsigelser....
Svar