Lage ligninger av ord

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Seriegull
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 28/02-2018 21:27

Et jordstykke har form som et rektangel. Den lengste siden er tre ganger så lang som den korte. Arealet er 147m^2. Hvor lange er sidene?

Har prøvd å søkt opp og ned på nettet, uten at jeg forstår noe som helst av det. Ja jeg forstår at lengden og bredden ganget i lag skal bli 147, men når jeg ikke kan framgangsmetoden blir det ren og skjær tipping og null logikk=Null forståelse=TOTALT BORTKASTET!

Så pleas, gi meg en god forklaring eller en god link på youtube.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Seriegull skrev:Et jordstykke har form som et rektangel. Den lengste siden er tre ganger så lang som den korte. Arealet er 147m^2. Hvor lange er sidene?

Har prøvd å søkt opp og ned på nettet, uten at jeg forstår noe som helst av det. Ja jeg forstår at lengden og bredden ganget i lag skal bli 147, men når jeg ikke kan framgangsmetoden blir det ren og skjær tipping og null logikk=Null forståelse=TOTALT BORTKASTET!

Så pleas, gi meg en god forklaring eller en god link på youtube.
Vi har at arealet av rektangelet [tex]l\cdot b=147[/tex]

Vi har at [tex]l=3b[/tex]

Ergo, løs likningssytemet:

[tex]\begin{bmatrix} l\cdot b=147\\ l=3b \end{bmatrix}[/tex]

Som du for såvidt kan gjøre sjøl, trening gir mening.
Seriegull
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 28/02-2018 21:27

Akkurat det der har gjorde jeg tidligere i dag. 147/3=49. Kvadratrota av 49 blir 7. Ene siden er dermed 7. Jeg må gange gange 7 med 21 for å få 147. Ergo sidene er 7 og 21 som også er fasiten. Er det jeg som ikke løser det på riktig måte? For jeg skulle da vittelig tro at de andre regnestykkene med ligninger med ord bygger på samme prinsipp, men jeg forstår ikke dem.
Seriegull
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 28/02-2018 21:27

Vanskelig for få folk som er dum i matte å bli noe bedre, når bøkene er laget på en forferdelig, elendig måte. Det må da gå an å gi eksempler på slike stykker får de (som er utgivere av boken) plutselig skriver et regnestykke i ekstraoppgavene, som ikke har vært med på innlæringsoppgavene. Hjelper ikke å få riktig svar, om man ikke har forstått logikken bak det.
Svar