Matematikk 1p eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

456era

ikke smart skrev:Er det noen som synes at eksamen ikke ganske dårlig? Føler at alle fikk det til så bra bortsett fra meg


syns det var for mye excel, og når d r lenge sia man var på vgs så er man ikke oppdatert på alle typer formler og hvordan de settes inn :/ har gjort noen teite slurvefeil som jeg virkelig håper ikke trekker for mye! Ved første øyekast virket eksamen lett men etterhvert syns jeg d ble rom for forvirring blant flere av oppgavene :S spesielt den om lampa, hvordan skal jeg tolke den..
zxyulkj

hvordan gikk det
gammelmann

Noen som vet tid fasiten på gårsdagens eksamen kommer ut?
Matteerkjipt

09jh skrev:Terningoppgaven?

Fikk 1/6 på den ene og 10/36 på den andre. Mest sannsynlig var alternativ 2.. Flere som fikk det?
Gjest

Matteerkjipt skrev:
09jh skrev:Terningoppgaven?

Fikk 1/6 på den ene og 10/36 på den andre. Mest sannsynlig var alternativ 2.. Flere som fikk det?
Hadde 1t, og vi hadde prikk lik oppgave. Og ja, det er riktig
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Matteerkjipt skrev:Fikk mye av det samme
Forskjellen er at jeg fikk Alternativ 3 på oppgave 6 og 792cm3 totalt til alle kanter
792 skal stemme, men det er snakk om kvadratcentimeter, ikke kubikkcentimeter :) (med mindre vi antar at stoffet er 1cm tykt og ønsker å regne ut volum)
Matteerkjipt

LektorNilsen skrev:
Matteerkjipt skrev:Fikk mye av det samme
Forskjellen er at jeg fikk Alternativ 3 på oppgave 6 og 792cm3 totalt til alle kanter
792 skal stemme, men det er snakk om kvadratcentimeter, ikke kubikkcentimeter :) (med mindre vi antar at stoffet er 1cm tykt og ønsker å regne ut volum)
Ja mente cm2 haha
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er oppgavesettet
Vedlegg
Eksamen 1P V2018.pdf
(590.05 kiB) Lastet ned 58146 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 30/05-2018 08:35, redigert 1 gang totalt.
gag456

LektorNilsen skrev:Nå har jeg laget et løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, særlig med tanke på feil og mangler som kan ha sneket seg inn og bør rettes.

(Legger ved oppgavesettet også, siden jeg ikke har sett det her ennå)

På pizzaoppgaven blir det da feil å ta: pris per bit 20cm/pris per bit 40cm * 100 ?
Matteerkjipt

På oppgave 2 a) del 2, tok jeg og trakk fra prosentene for pensjonsavgift og skatt, før jeg ganget svaret på antall timer. Fikk et annet svar enn den som er i løsningsforslaget. Blir det mye trekk for dette?
slurveguri

LektorNilsen skrev:Nå har jeg laget et løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, særlig med tanke på feil og mangler som kan ha sneket seg inn og bør rettes.

(Legger ved oppgavesettet også, siden jeg ikke har sett det her ennå)
Takk for løsningsforslaget! Oppg. 2 del 2 er skatten 32%, og ikke 35% slik du har regnet med. I oppg 7 skjønner jeg ikke helt hvordan du har tenkt ved prosent dyrere enn tilsvarende. Jeg tenkte STOR x VEKSTFAKTOR(X) = LITEN, og at det dermed skulle bli 31% og 33% på de to første. Kan du forklare hvordan du tenker?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

slurveguri skrev:
LektorNilsen skrev:Nå har jeg laget et løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, særlig med tanke på feil og mangler som kan ha sneket seg inn og bør rettes.

(Legger ved oppgavesettet også, siden jeg ikke har sett det her ennå)
Takk for løsningsforslaget! Oppg. 2 del 2 er skatten 32%, og ikke 35% slik du har regnet med. I oppg 7 skjønner jeg ikke helt hvordan du har tenkt ved prosent dyrere enn tilsvarende. Jeg tenkte STOR x VEKSTFAKTOR(X) = LITEN, og at det dermed skulle bli 31% og 33% på de to første. Kan du forklare hvordan du tenker?
Den skatteprosenten er kun skrivefeil, så skal rette det retter jeg opp i fort. Når det gjelder siste oppgave, har jeg regnet ut differansen i pris, men delt på pris for liten og medium. Skulle delt på pris for stor. Retter i morgen
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

gag456 skrev:
LektorNilsen skrev:Nå har jeg laget et løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, særlig med tanke på feil og mangler som kan ha sneket seg inn og bør rettes.

(Legger ved oppgavesettet også, siden jeg ikke har sett det her ennå)

På pizzaoppgaven blir det da feil å ta: pris per bit 20cm/pris per bit 40cm * 100 ?
Har skjedd en liten feil der. Skal rette opp i morgen
Gag456

LektorNilsen skrev:
gag456 skrev:
LektorNilsen skrev:Nå har jeg laget et løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, særlig med tanke på feil og mangler som kan ha sneket seg inn og bør rettes.

(Legger ved oppgavesettet også, siden jeg ikke har sett det her ennå)

På pizzaoppgaven blir det da feil å ta: pris per bit 20cm/pris per bit 40cm * 100 ?
Har skjedd en liten feil der. Skal rette opp i morgen

Jeg mente, MÅ man ta differansen delt på stor? Holder d ikke med liten/stor og middels/stor?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59



På pizzaoppgaven blir det da feil å ta: pris per bit 20cm/pris per bit 40cm * 100 ?
Har skjedd en liten feil der. Skal rette opp i morgen[/quote]


Jeg mente, MÅ man ta differansen delt på stor? Holder d ikke med liten/stor og middels/stor?[/quote]
Da får vi vekstfaktoren, men må vel si hvilken prosentvise forskjell den viser til?
Svar