Matematikk 1p eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Da har jeg fått rettet opp i et par småfeil som er funnet av forumets brukere. Tusen takk :)

Vedlagt ligger revidert løsningsforslag til eksamen 1P våren 2018
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1P våren 2018.pdf
(1.87 MiB) Lastet ned 10306 ganger
Anonym 2

Hvis man har 52 av 60 poeng riktig, tror dere det er innenfor en 6´er?
slurveguri

noen som har tilgang på sensorveiledningen?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Anonym 2 skrev:Hvis man har 52 av 60 poeng riktig, tror dere det er innenfor en 6´er?
Nei, i utgangspunktet ikke. Er ikke grense ca 56/60 for kar 6. !?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Janhaa skrev:
Anonym 2 skrev:Hvis man har 52 av 60 poeng riktig, tror dere det er innenfor en 6´er?
Nei, i utgangspunktet ikke. Er ikke grense ca 56/60 for kar 6. !?
Det er riktig :) Står at man ved evt. mindre poeng kan få 6 hvis resten er veldig bra. Men tror ikke man kan være veldig langt unna 56.
larvik

Hei Lektor.
Ser løsningsforslaget ditt om oppgaven ang mynten og flaskeåpningen.
forstår ikke hvordan du løser den?
Du skriver at diameteren på kronestykket er 66, men i oppgaven mener jeg det stod at omkretsen er 66. er jeg helt ute å kjøre?
Mattebruker

Diameteren d = Omkretsen/pi = 66 cm/3.14 < 66 cm/3 = 22 cm

Svar: Diam. til kronestykket er mindre enn 22 cm, ergo vil kronestykket sleppe gjennom flaskeopninga
Gjest123

Jeg glemte rad- og kolonneoversikt i regnearks utkriftene jeg leverte. Trekkes det mye for dette?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest123 skrev:Jeg glemte rad- og kolonneoversikt i regnearks utkriftene jeg leverte. Trekkes det mye for dette?
Dersom du har levert et regneark der alt er korrekt og du har med eget bilde med formlene, er det ikke sikkert det er noe problem. Dersom det er noe feil i regnearket ditt, kan det være vanskelig for sensor å se hva feilen er, og dermed avgjøre hva feilen skydles (liten skrivefeil, eller manglende kompetanse?), dersom rad- og kollonneoversikten mangler. Samtidig er det jo ganske klare overskrifter osv. i denne oppgaven, slik at det skal være mulig å orientere seg uansett dersom du har laget et ryddig oppsett jamfør oppgavens utforming.
live

Jeg tror jeg har riktig på stortsett hele eksamenen, utenom 2 deloppgaver. I tillegg til dette la jeg ikke med oversikt over formlene i excel, jeg bare la ved oversikt over hva jeg fikk som svar (som er riktige). Hvor mye trekker det ned at jeg ikke har med formlene? Har ikke hatt 1P før, så var ikke klar over at det var en nødvendighet.:)
Live

Jeg tror jeg har svart riktig på alt, utenom to deloppgaver. Men, jeg la ikke med oversikt over formlene i excel, kun hva jeg har fått som svar. Svarene er riktige, men hvor mye trekker det da ned at jeg ikke har lagt ved bilde av formlene? Har ikke hatt 1P før, så visste ikke at det var en nødvendighet. :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Live skrev:Jeg tror jeg har svart riktig på alt, utenom to deloppgaver. Men, jeg la ikke med oversikt over formlene i excel, kun hva jeg har fått som svar. Svarene er riktige, men hvor mye trekker det da ned at jeg ikke har lagt ved bilde av formlene? Har ikke hatt 1P før, så visste ikke at det var en nødvendighet. :)
I forhåndssensurrapporten står det følgende om de to oppgavene som krever bruk av regneark:
Oppgave 5: "En kandidat som ikke viser formlene som er brukt i regnearket, får maksimalt 2 poeng"
Oppgave 7b:"En kandidat som ikke viser formlene som er brukt i regnearket, får maksimalt 2 poeng"
Svar