Matematikk 1p eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Matte1peksamen

Hei!
Her er en tråd for å diskutere dagens 1P eksamen.

Hva syns dere?

Noen som vil dele løsningsforslag etterhvert?
Medstud

Følte dagens eksamen var rimelig grei i forhold til de andre. Litt usikker på den siste sannsynlighetsoppgaven på del 2. Endte opp med å få 44,4% tror jeg. Husker du hva du regnet ut?
Gjest

Medstud skrev:Følte dagens eksamen var rimelig grei i forhold til de andre. Litt usikker på den siste sannsynlighetsoppgaven på del 2. Endte opp med å få 44,4% tror jeg. Husker du hva du regnet ut?
Syns også den var ganske grei! Var også litt usikker på den, men fikk 44,4 % jeg også.
Medstud

Var også litt usikker når det kom til å regne ut volum av pizzaen i Excel-arket. Fant ikke symbolet for pi, så rundet av til 3,1416.
aru1234

Hvordan lagde dere formler i oppgaven om ungdommenes lønn

og hvordan tolket dere lampeskjermoppgaven med 10% ekstra stoff
Medstud

I oppgaven med ulik lønn løste jeg den slik:

Bilde
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Fikk 44.4% jeg også.

Hvordan løste dere den oppgaven med boller (oppg. 2) og sannsynlighetsoppgaven på del 1 (oppg. 7) ?
Var veldig usikker på de.

Angående oppgavene så synes jeg mesteparten virket greit, dog litt annerledes enn de foregående settene... Mye Excel denne gangen, og litt annen vri på en del av oppgavene enn det jeg har sett de siste årene.

Jeg bare håper ikke 6'ern er spolert :) Skal jo så lite feil til.
Medstud

Katzia skrev: Hvordan løste dere den oppgaven med boller (oppg. 2) og sannsynlighetsoppgaven på del 1 (oppg. 7) ?
Var veldig usikker på de.
Oppgaven med boller løste jeg vha. "veien om 1". Tror jeg kommer fram til 33 boller eller noe (begrenset av melken).

I sannsynlighetsoppgaven fikk jeg P(to like) = 1/6 og P(Sum < 5) = 1/4
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Medstud skrev:
Katzia skrev: Hvordan løste dere den oppgaven med boller (oppg. 2) og sannsynlighetsoppgaven på del 1 (oppg. 7) ?
Var veldig usikker på de.
Oppgaven med boller løste jeg vha. "veien om 1". Tror jeg kommer fram til 33 boller eller noe (begrenset av melken).

I sannsynlighetsoppgaven fikk jeg P(to like) = 1/6 og P(Sum < 5) = 1/4
Åh, søren da har jeg nok bommet på de to...
Medstud

Godt mulig jeg har feil og du har riktig.
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Medstud skrev:Godt mulig jeg har feil og du har riktig.
Jeg husker ikke helt hva jeg fikk på sannsynligheten, men var ikke det du fikk.

På bollene så ble det 30 stk hvis man brukte 1L melk og 1250g mel. Klarte ikke å få det til å gå opp med 1L og 1500g utifra den oppskrifta. Sikkert ikke riktig men.
swaan

Katzia skrev:
Medstud skrev:Godt mulig jeg har feil og du har riktig.
Jeg husker ikke helt hva jeg fikk på sannsynligheten, men var ikke det du fikk.

På bollene så ble det 30 stk hvis man brukte 1L melk og 1250g mel. Klarte ikke å få det til å gå opp med 1L og 1500g utifra den oppskrifta. Sikkert ikke riktig men.
Tror jeg fikk 28 på 1L melk og 1250g mel... 4 dl på 12 boller, så tenkte 2,5 "porsjoner". Noen fler som husker hva de har svart her?
swaan

swaan skrev:
Katzia skrev:
Medstud skrev:Godt mulig jeg har feil og du har riktig.
Jeg husker ikke helt hva jeg fikk på sannsynligheten, men var ikke det du fikk.

På bollene så ble det 30 stk hvis man brukte 1L melk og 1250g mel. Klarte ikke å få det til å gå opp med 1L og 1500g utifra den oppskrifta. Sikkert ikke riktig men.
Tror jeg fikk 28 på 1L melk og 1250g mel... 4 dl på 12 boller, så tenkte 2,5 "porsjoner". Noen fler som husker hva de har svart her?
hahaha, så det selv med en gang! 8-)
rafaelbang

Føler også det gikk greit. Men jeg tror jeg fikk feil i de oppgavene dere snakker om.

Hva fikk dere i oppgave 1 på del 1?
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

rafaelbang skrev:Føler også det gikk greit. Men jeg tror jeg fikk feil i de oppgavene dere snakker om.

Hva fikk dere i oppgave 1 på del 1?
Fikk 1,4 prosentpoeng og 25 %.
Svar