T-matte Eksamen Vår 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

NinjaAA

Yo folkens! Har et spørsmål: fikk alt riktig, bortsett fra den lette sannsynlighetoppgaven i del to (frustrert). Feilen var en stygg regnefeil, men ikke mer. Alt det andre var riktig, dvs. framgangsmåten (hvis du ser bort fra den ene regnefeilen :P), hvordan man fant sannsynlighetene, men problemet var jo at det som stod i rutene var feil. Har noen noe som helst peiling på om 6eren er utenfor rekkevidde, eventuelt om jeg kan få noe som helst poeng på oppgaven? Som sagt er alt det andre er rett. Har alltid fått 6er i matte, så om denne feilen trekker meg ned blir jeg litt skuffet. Takker for svar!
Gjest

NinjaAA skrev:Yo folkens! Har et spørsmål: fikk alt riktig, bortsett fra den lette sannsynlighetoppgaven i del to (frustrert). Feilen var en stygg regnefeil, men ikke mer. Alt det andre var riktig, dvs. framgangsmåten (hvis du ser bort fra den ene regnefeilen :P), hvordan man fant sannsynlighetene, men problemet var jo at det som stod i rutene var feil. Har noen noe som helst peiling på om 6eren er utenfor rekkevidde, eventuelt om jeg kan få noe som helst poeng på oppgaven? Som sagt er alt det andre er rett. Har alltid fått 6er i matte, så om denne feilen trekker meg ned blir jeg litt skuffet. Takker for svar!
Feilen var forresten at når jeg skulle finne karakterer under over fire i snitt, tok jeg 1/3*480 (riktig) men så tok jeg 1/5 * 160, istedenfor 4/5 *160, og plussa de sammen. Og det ødela jo for resten av tabellen!
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1T våren 2018.pdf
(2.9 MiB) Lastet ned 6987 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 29/05-2018 10:54, redigert 1 gang totalt.
yoyo123

LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler

Stor fan av deg, hadde du orket å lage et for 1P også ? Hvis du har tilgang til oppgavesettet
Gjest

LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler
Hei, fant en liten feil i oppgave 13 på del 1. Riktig svar, men r(x)=4-x^2 <=> (2-x)(2+x), ikke (4-x)(4+x) :)
Gjest

LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler
Sannsynlighet for snitt over 4 er vell 45%, og ikke 55? :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler
Hei, fant en liten feil i oppgave 13 på del 1. Riktig svar, men r(x)=4-x^2 <=> (2-x)(2+x), ikke (4-x)(4+x) :)
Ja, det har det gått litt fort i svingene ;)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

yoyo123 skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler

Stor fan av deg, hadde du orket å lage et for 1P også ? Hvis du har tilgang til oppgavesettet
Kommer i løpet av dagen :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget et løsningsforslag.

Setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag, men særlig om noen oppdager feil eller mangler
Sannsynlighet for snitt over 4 er vell 45%, og ikke 55? :)
Ja, der har jeg sett litt i kryss når jeg har lest av tabellen ;)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Har rettet opp i de småfeilene som er oppdaget og har lastet opp revidert versjon i det opprinnelige innlegget
Gjest

LektorNilsen skrev:Har rettet opp i de småfeilene som er oppdaget og har lastet opp revidert versjon i det opprinnelige innlegget
Oppgave 13 kunne du også ha funnet x verdien til bunnpunktet til funksjonene s og q, ikke sant? For da så du at det ene bunnpunktet var i (-1 f(-1), mens den andre funksjonen hadde bunnpunkt i (1, f(1)), for det var d jeg gjorde for å vise disse to.
Karl9999

På siste oppgave på del 1 har du skrevet: r(x)=4-x^2=(2-x)(2+x), det blir vel isteden: -(2-x)(2+x). Takker for et toppers løsningsforslag!:D
åhdd

klarte å løse ulikheten for x^3-2x^2-8x>_ 0 istedet for x^2-2x-8>_ 0
tror dere jeg trekkes mye for det?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Karl9999 skrev:På siste oppgave på del 1 har du skrevet: r(x)=4-x^2=(2-x)(2+x), det blir vel isteden: -(2-x)(2+x). Takker for et toppers løsningsforslag!:D
Nei, det skal være slik det står.

Tredje kvadratsetning gir:
[tex]4-x^{2}=2^{2}-x^{2}=(2-x)(2+x)[/tex]

Vi kan også sjekke ved å gå "andre veien":
[tex](2-x)(2+x)=2\cdot 2+2\cdot x-2\cdot x-x\cdot x=4-x^{^{2}}[/tex]

Hvis du skal ha en minus utenfor parentesen, må det i så fall bli slik:
[tex]4-x^{2}=-x^{2}+4=-(x^{2}-4)=-(x-2)(x+2)[/tex]

Hvis vi nå ganger inn minusen får vi:
[tex]-(x-2)(x+2)=(-x+2)(x+2)=(2-x)(2+x)[/tex]
, Som er det vi fikk øverst :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:Har rettet opp i de småfeilene som er oppdaget og har lastet opp revidert versjon i det opprinnelige innlegget
Oppgave 13 kunne du også ha funnet x verdien til bunnpunktet til funksjonene s og q, ikke sant? For da så du at det ene bunnpunktet var i (-1 f(-1), mens den andre funksjonen hadde bunnpunkt i (1, f(1)), for det var d jeg gjorde for å vise disse to.
Ja, det funker fint :)
Svar