Feila på matte-heldag!!! Hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markus12345

Hei.
Jeg har matte 1P. Før jul hadde vi to prøver og da fikk jeg karakterene: 4 og 6. Da fikk jeg 5 i standpunkt i den første terminen. Etter jul hadde vi også to prøver og da fikk jeg: 5+ og 6.
Dessverre hadde jeg en dårlig dag under heldag i matte 1P-17/18-Christel, og fikk 3-.
Læreren sier at jeg vil få 4 i standpunkt. Er dette en rettferdig karakter? Jeg mener selv at jeg fortjener 5, med tanke på at flere andre i klassen som har dårligere resultater en meg får også 4 i standpunkt. Det burde vel være lov å ha en dårlig dag under heldag i matte, uten at dette skal bety alt???
Hei123456789

Og går det an å ta opp 1P som privatist, og eventuelt når tar dette sted?
Gjest

Markus12345 skrev:Hei.
Jeg har matte 1P. Før jul hadde vi to prøver og da fikk jeg karakterene: 4 og 6. Da fikk jeg 5 i standpunkt i den første terminen. Etter jul hadde vi også to prøver og da fikk jeg: 5+ og 6.
Dessverre hadde jeg en dårlig dag under heldag i matte 1P-17/18-Christel, og fikk 3-.
Læreren sier at jeg vil få 4 i standpunkt. Er dette en rettferdig karakter? Jeg mener selv at jeg fortjener 5, med tanke på at flere andre i klassen som har dårligere resultater en meg får også 4 i standpunkt. Det burde vel være lov å ha en dårlig dag under heldag i matte, uten at dette skal bety alt???
Ja, det er vanskelig å si. Heldagsen teller mye mer en vanlige prøver. Det du kan gjøre er å melde deg opp til privatisteksamen til jul, da vil du kunne bytte ut standpunktkarakteren med eksamenskarakteren.
hønk

Heldagsprøven til våren er den viktigste karakteren for en lærer å forholde seg til. Det viser da hva eleven har lært seg i løpet av hele året. I tillegg har den en høyere vanskelighetsgrad enn vanlige prøver.

Den fungerer på en måte som eksamen.

Siden du fikk 3-, så bør du være glad du fikk 4 (nesten). Læreren kunne ha funnet på å gitt deg 2 på heldags og trukket deg ned til 3 sammenlagt.
Gjest

Hvis du har fått 5 i standpunkt i den første terminen og etter jul 5+ og 6. Hvordan i huleste kom læreren på å gi deg 4 og ikke 5?!!! DU BØR FÅ 5!!! Med mindre det er noe annet du ikke har fortalt, slik som andre innleveringer i matte som har scort dårlig
Galois
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 01/06-2007 17:37

Det blei vel orientert om kor mykje heildagsprøven og vanlege prøver teller.
På vanlege prøver er det ofte prøver som går over eit/to tema/kapittel.

Det er ikkje uvanleg at heildagsprøve teller som 2 prøver eller enda meir. Det har du truleg fått beskjed om.

3- på heildagsprøve er ikkje veldig bra. Korleis gjekk det med dine medelever.

Sjølv om det kan virke urettferdig så er karakter 4 ikkje urimeleg.
Gjest

Gjest skrev:Hvis du har fått 5 i standpunkt i den første terminen og etter jul 5+ og 6. Hvordan i huleste kom læreren på å gi deg 4 og ikke 5?!!! DU BØR FÅ 5!!! Med mindre det er noe annet du ikke har fortalt, slik som andre innleveringer i matte som har scort dårlig
Fordi mindre prøver gjør det lettere å få gode karakterer og første termin var halve pensum. Det kommer litt an på hva du gjorde det dårlig på. Hvis det kun var et emne som gikk helt ræva og flere enn du selv slet med dette kan du kanskje spørre lærern din om hun/han ønsker å organisere en vippeprøve hvor de som ligger på kanten har muligheten til å bevise at de fortjener en bedre karakter. Hvis derimot helheten var dårlig eller du viste liten forståelse på områder hvor du har hatt prøver og fått 5 og 6 ville jeg ikke vært så håpefull. Den endelige karakteren skal vise utviklingen du har hatt som elev i løpet av året og gjør at denne prøven vektlegges mye mer enn de andre.
Svar