Hei!
Noen som har lyst til å dele erfaringer fra matte 2p eksamen i dag?
2P - Eksamen vår 2018
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
En del av kompetansemålet er vel å kunne ta i bruk fagkunnskaper i nye situasjoner.bruk3rn4vn3tm1tt skrev:Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
Ja, jeg ser jo den. Men her var det snakk om framgangsmåter i Excel som aldri har blitt nevnt, og en måte å regne ut standardavvik som vi fikk beskjed om å holde oss unna fordi det mest sansynlig ville bli feil. Og feil ble det nok. Ikke et svært problem, men litt irriterende var det.Havardp skrev:En del av kompetansemålet er vel å kunne ta i bruk fagkunnskaper i nye situasjoner.bruk3rn4vn3tm1tt skrev:Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.
Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2,
unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.
Jeg hadde også problemer med excel på nevnte oppgave ovenfor.
Hoper det holder til en knapp 6
Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2,

Har du oppgavene liggende? Mulig å få bilder?Jonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.
Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2,unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.

1-5 var den med figurene? Syntes de var overaskende enkle, men hvis dere hadde lite om akkurat det så blir det fort forvirrende.
Hvordan løste du standardavvik på Excel-oppgaven?
bruk3rn4vn3tm1tt skrev:Har du oppgavene liggende? Mulig å få bilder?Jonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.
Jeg har ikke fulgt noe undervisning. Tror det er en gammel bok jeg har lånt.
Skal se om jeg klarer å laste opp noen bilder ja.
Jeg løste forøvrig excel-oppgaven ved å kvadrere hver enkelt karakter opp mot gj.snittet. Ble en snodig formel ut av det i excel Er ganske usikker på om det er riktig dog.
Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2,unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.
1-5 var den med figurene? Syntes de var overaskende enkle, men hvis dere hadde lite om akkurat det så blir det fort forvirrende.
Hvordan løste du standardavvik på Excel-oppgaven?
Vil du dele dette? interessert i å se om jeg stryker eller ikkeJonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.

-
- World works; done by its invalids
2 løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
-
- World works; done by its invalids
Dagens oppgave:
Jeg får ikke del 1 til å stemme med fasiten. Gjennomsnittet fikk jeg var 3,999 altså 4 og variasjosbredden var 54.
På del 2 får jeg 540 folk som bor i byen. Må man ikke bruke formelen frekvens/bredde= høyde.
Vi vet høyde og bredde, også ganger vi disse da får vi frekvens. Totalt blir det da 540.
På del 2 får jeg 540 folk som bor i byen. Må man ikke bruke formelen frekvens/bredde= høyde.
Vi vet høyde og bredde, også ganger vi disse da får vi frekvens. Totalt blir det da 540.
På del 1 er gjennomsnittet 70–(-50) = 20/8 = 2,5Smudi skrev:Jeg får ikke del 1 til å stemme med fasiten. Gjennomsnittet fikk jeg var 3,999 altså 4 og variasjosbredden var 54.
Variasjonsbredde er altså 30-(-24?) og vi får 54.
På del to regner du slik: Frekvens = histo h * klassebredde (se nøye på verdiene i x) = og svaret skal være 270 beboere.