Hvordan gikk S1 eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

lostgirl skrev:
SveinR skrev:
lostgirl skrev:jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?
Hei, dette er den eneste måten at likningen kan være oppfylt på. Siden jeg vet at [tex]2^{3x+2}[/tex] må være nøyaktig lik [tex]2^8[/tex], følger det av dette at eksponentene må være like. Hvis ikke kan ikke likningen stemme.
Jeg skjønner det, men da kan man altså bare ta vekk 2?
For at likningen [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] skal være oppfylt, må likningen 3x+2=8 være oppfylt. Derfor ser vi nærmere på den siste for å finne ut hvilken verdi av x som gjør at den første er oppfylt. For å finne ut av dette, trenger vi ikke å bry oss om grunntallet (når disse er like).

Løsningen ville vært akkurat den samme om det sto [tex]3^{3x+2}=3^{8}[/tex]
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et løsningsforslag.

Tilbakemeldinger, særlig på feil/mangler, tas i mot med åpne armer
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen S1 våren 2018.pdf
(3.1 MiB) Lastet ned 14040 ganger
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Oh, kunne spart mye tid på Del 1.
Trodde hele hensikten var at man skulle bruke Hypergeometrisk på b oppgaven. Siden formelen var oppgitt under, og vi tegna pascals i oppg før.
Men fikk det samme husker jeg 4/35.
Svar