R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

LektorNilsen skrev:Har laget løsningsforslag til hele eksamen.
Laster det opp her og setter veldig pris på tilbakemeldinger angående eventuelle feil og mangler. (Eller spørsmål generelt).
Jobbet ganske raskt med dette og har ikke gått grundig gjennom besvarelsen min i etterkant, så kan meget godt hende at det er litt rusk.

Kommer til å sende inn til matematikk.net på nytt når jeg har gått grundig gjennom selv (og eventuelt mottatt tilbakemeldinger) og rettet opp i eventuelle feil og mangler.
Drev på med et løsningsforslag selv, men med et så komplett løsningsforslag så er det ikke nødvendighet for mitt, som dessuten er mye mindre forklarende enn ditt. Ser ut som at vi er enige. På 6b) kan det også være naturlig å sette opp fortegnsskjema for den deriverte, og derav avgjøre hvilket stasjonært punkt vi har.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Markus skrev:
LektorNilsen skrev:Har laget løsningsforslag til hele eksamen.
Laster det opp her og setter veldig pris på tilbakemeldinger angående eventuelle feil og mangler. (Eller spørsmål generelt).
Jobbet ganske raskt med dette og har ikke gått grundig gjennom besvarelsen min i etterkant, så kan meget godt hende at det er litt rusk.

Kommer til å sende inn til matematikk.net på nytt når jeg har gått grundig gjennom selv (og eventuelt mottatt tilbakemeldinger) og rettet opp i eventuelle feil og mangler.
Drev på med et løsningsforslag selv, men med et så komplett løsningsforslag så er det ikke nødvendighet for mitt, som dessuten er mye mindre forklarende enn ditt. Ser ut som at vi er enige. På 6b) kan det også være naturlig å sette opp fortegnsskjema for den deriverte, og derav avgjøre hvilket stasjonært punkt vi har.
Ja, fortegnsskjema er jo noe som sitter litt i ryggmargen på slike oppgaver. Her valgte jeg andrederiverttesten mest fordi jeg så at jeg måtte bruke den andrederiverte i neste deloppgave, så da kunne jeg like gjerne finne den med en gang. Det er også vesentlig mer tidkrevende å lage fortegnsskjema når jeg gjør alt digitalt. En elev med meget god kompetanse i faget vurderer selv hva som er mest hensiktsmessig ut fra egen kompetanse.

Godt å høre at det ser ut som at vi er enige. Da er nok det meste på plass ;)
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Havardp skrev:
Negua skrev:Hvordan løset dere polynomdivisjonen? Der du først skulle finne k? Jeg er faktisk veldig god på polynomdivisjon, men denne fikk jeg ikke til. Er k=13?
k+13=0
k=-13
Var akkurat det, jeg svarte, men siden jeg ikke fikk til selve divisjonen, så glemte jeg å føre det inn.

Jeg er så skuffet! Jeg har jobbet knallhardt med dette, også bommer jeg på enkle ting. Synes det var dårlig med tid også, så dette var absolutt ikke bra. Skuffende at så mye innsats gir så lite uttelling. Jeg liker matte, derfor er dette ekstra skuffende! Håper det gikk bra med dere andre.
Summerschild
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/05-2018 19:42

På oppgave 5 b del 2 klarte jeg å skrive (1) istedenfor (-1). Alle de andre utregningene er riktig på b. Tror du det gir meg 0 av 2 poeng eller trekker man vanligvis bare 1 poeng for en sånn «slurvefeil»?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Summerschild skrev:På oppgave 5 b del 2 klarte jeg å skrive (1) istedenfor (-1). Alle de andre utregningene er riktig på b. Tror du det gir meg 0 av 2 poeng eller trekker man vanligvis bare 1 poeng for en sånn «slurvefeil»?
Ser for meg at sensor ser at du har tenkt helt riktig og forstår det at 1 ble slurvet til -1. Hadde jeg skulle gjetta hadde du kanskje fått et halvpoeng trekk om ikke mindre.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Korrigert løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net av LektorNilsen:
Løsningsforslag eksamen R1 våren 2018.pdf
(3.62 MiB) Lastet ned 34247 ganger
Fysikk

Kan Vaktmester gjere vel å legge ut fysikk2-eksamen vår 2018 ?

På forhånd takk !
Silje 52
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/05-2018 22:50

Del 1 var grei, men synes at vanskelighetsgraden på del 2 var mye høyere enn tidligere eksamener. I tillegg var det 5 oppgaver, i motsetning til 4 oppgaver som det pleier, noe som førte at jeg verken rakk å se over eller gjøre alle oppgavene. Håper sensorene tar hensyn til vanskelighetsgraden..
xXr-matteXx
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/05-2018 23:01

Synes del 1 var for kort og lett i forhold til del 2. Var ferdig med del 1 etter 1,5 timer, så jeg startet på del 2, men fikk ikke gjort så mye mer enn den første oppgaven uten hjelpemidler. Rakk såvidt å gjøre alle oppgavene på del 2, men rakk ikke å se over før jeg leverte. Noen som vet sånn ca hvor mange feil man kan ha for hver karakter forresten?
Gjest

Silje 52 skrev:Del 1 var grei, men synes at vanskelighetsgraden på del 2 var mye høyere enn tidligere eksamener. I tillegg var det 5 oppgaver, i motsetning til 4 oppgaver som det pleier, noe som førte at jeg verken rakk å se over eller gjøre alle oppgavene. Håper sensorene tar hensyn til vanskelighetsgraden..
Veldig enig! Håper også at sensorene tar hensyn til dette. Jeg rakk heller ikke å gjøre alle oppgavene, noe som var irriterende fordi at når jeg har sett på oppgavene på del 2 ikveld føler jeg at jeg kunne gjort de mye bedre dersom det var bedre tid og jeg ikke var så stresset over tiden
NinJaA

Har 1T eksamen neste uke (1vgs), og lurte derfor om dere som hadde R1 i dag (håper det gikk bra forresten) har noen kjappe tips angående selve eksamens-gjennomføringen. Ser for eksempel at mange skriver at de fikk for lite tid. Er det noe dere angrer på/ noe dere ønsket at dere skulle ha gjort annerledes under selve gjennomføringen, som jeg kan ta meg med? Tusen Takk på forhånd!
xXr-matteXx
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/05-2018 23:01

NinJaA skrev:Har 1T eksamen neste uke (1vgs), og lurte derfor om dere som hadde R1 i dag (håper det gikk bra forresten) har noen kjappe tips angående selve eksamens-gjennomføringen. Ser for eksempel at mange skriver at de fikk for lite tid. Er det noe dere angrer på/ noe dere ønsket at dere skulle ha gjort annerledes under selve gjennomføringen, som jeg kan ta meg med? Tusen Takk på forhånd!

Ta med mat som er kjapp å spise, bli fort ferdig med del 1 og begynn å se på og løse de oppgavene du kan uten hjelpemidler. Hadde 1T-eksamen i fjor og husker at jeg hadde samme problemet med litt for liten tid på del 2, men ikke like mye som i år på R1.
smil

Hjelp_meg skrev:Hei,
Lurte på om noen av dere klarte den funksjonsoppgaven der vi skulle finne nullpunkter, topp- bunnpunkt, vendepunkt og tegne en skisse fordi synes det var vanskelig å derivere den e^2x+2...(også noe mer) funksjonen.
jeg slet også med det for e^x kan jo ikke bli null. men fant nullpunktene bare ikke vendepunkter eller topp/bunn punkter. kjedelig at det var en oppgave med 8 poeng
gjest 1.62

Hva tenker lektorer/matematikkyndige om oppgavesettet sett i lys av foregående eksamener? Noen kommentarer til vanskegrad i settet som heltet eller spesifikke oppgaver, mulige poenggrenser eller andre forhold (temaer det ble lagt stor vekt på osv)? :)
smil

NinJaA skrev:Har 1T eksamen neste uke (1vgs), og lurte derfor om dere som hadde R1 i dag (håper det gikk bra forresten) har noen kjappe tips angående selve eksamens-gjennomføringen. Ser for eksempel at mange skriver at de fikk for lite tid. Er det noe dere angrer på/ noe dere ønsket at dere skulle ha gjort annerledes under selve gjennomføringen, som jeg kan ta meg med? Tusen Takk på forhånd!

selv om man har veldig lyst til å starte på oppgavene med en gang merker jeg som nå fikk teksten opplest (har ikke fått det tidligere) at det å lese gjennom all oppgavene og gjøre seg forstått med dem kan luke bort mange feil. også er det viktig og vite at du kommer ikke til å glemme noe bare fordi du raser gjennom det . ta tiden det trenger til å løse de oppgavene du vet du kommer til å klare og/eller få mange poeng for så kan man i ettertid prøve seg på de vanskligere opgavene.
yilslutt behold roen og ha tillitt til deg selv!
Svar