Funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jonny1111

Hei jeg trenger hjelp med å finne skjæringspunktene mellom linjen og grafwn f (x). Vett ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.


Linjen: y=3x-9

F (x)= x^3 -3x^2 - 3x -1
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Jonny1111 skrev:Hei jeg trenger hjelp med å finne skjæringspunktene mellom linjen og grafwn f (x). Vett ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.


Linjen: y=3x-9

F (x)= x^3 -3x^2 - 3x -1
Det er litt vanskelig å skjønne seg helt på notasjonen, her har du både [tex]f(x)[/tex] og [tex]F(x)[/tex], vanligvis ville jeg ha tolket [tex]F(x)[/tex] som [tex]\int f(x)dx[/tex], men dette ser ikke ut som en typisk R2 oppgave, så antar at du mente at [tex]f(x)=x^3-3x^2-3x-1[/tex]

For å rekne ut skjæringspunktene mellom linjen og [tex]f(x)[/tex] må du ganske enkelt sette [tex]y=f(x) \Leftrightarrow 3x-9=x^3-3x^2-3x-1[/tex] og løse det derifra.

Da får vi at [tex]x^3-3x^2-6x+8=0 \Leftrightarrow (x-4)(x-1)(x+2)=0 \Leftrightarrow x=4 \vee x=1 \vee x=-2[/tex]

y-koordinatene får du ved å ta [tex]f(4) \ f(1) \ f(-2)[/tex] henholdsvis.

Hvis det faktisk var sånn at du hadde [tex]F(x)[/tex] og oppgaven ba deg finne [tex]f(x)[/tex] trenger du bare derivere funksjonen og gjenta de samme stegene.
Svar