tetraeder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

lurer på siste deloppgave. Her setter jeg at w=[0,0,1] og finner da skalarproduktet til (uxv)*w dividert med 6 slik at jeg får V=7/6. Fasit sier V=14.
Er det da feil å anta at w=[0,0,1]? Slik jeg tenker det kan det hende at de har forkortet normalvektoren slik at volumet blir feil når jeg regner ut, men vet i så fall ikke hvordan jeg skal finne den opprinnelige normalvektoren..
Vedlegg
j.PNG
j.PNG (12.81 kiB) Vist 1284 ganger
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

mattenøtta skrev:lurer på siste deloppgave. Her setter jeg at w=[0,0,1] og finner da skalarproduktet til (uxv)*w dividert med 6 slik at jeg får V=7/6. Fasit sier V=14.
Er det da feil å anta at w=[0,0,1]? Slik jeg tenker det kan det hende at de har forkortet normalvektoren slik at volumet blir feil når jeg regner ut, men vet i så fall ikke hvordan jeg skal finne den opprinnelige normalvektoren..
$\vec{w} = [0,0,1]$ er direkte feil, ettersom $(0,0,1)$ ikke ligger i planet $z=12.$ Alt vi kan anta, er at $\vec{w}$ kan skrives som $\vec{w} = [x,y,12]$, der $x,y\in\mathbb{R}.$
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Hvorfor har det noe å si om (0,0,1) er et punkt i planet? Og hvordan kan du si at w=[0,0,12]. Det er jo d=12, og ikke 12z som står i likninga?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

mattenøtta skrev:Hvorfor har det noe å si om (0,0,1) er et punkt i planet?
Fordi $\vec{w}$ er en posisjonsvektor til et punkt i planet. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på definisjonen til en posisjonsvektor.
mattenøtta skrev: Og hvordan kan du si at w=[0,0,12]. Det er jo d=12, og ikke 12z som står i likninga?
Vi kan ikke si at $\vec{w} = [0,0,12].$ Alt vi vet om vektoren $\vec{w}$ er at den kan skrives på formen $\vec{w} = [x,y,12],$ der $x,y,\in\mathbb{R}$.
Mattebruker

Grunnflata som er utspent av u-vektor og v-vektor som ligg i xy-planet ( jamfør punkt a) ).

Tredjekoordinaten til w-vektor( z = 12 ) blir dermed høgda i tetraederet( h = 12 )

Grunnflata G = abs( u x v )/2 = 7/2

Volum(tetrader) = ( G * h)/3 = ( 7/2 * 12 )/3 = 14
Svar