Geogebra "løs(liste med likninger, liste med variabler)"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Oppgaven er fra eksamen våren 2014 i R1 matte. Den kan relativt enkelt løses med å bare prøve seg frem, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går slik jeg har ført det inn i geogebra?

Legger ved et bilde av oppgaven, og et av hva jeg har prøvd i geogebra.
oppgavetekst.png
oppgavetekst.png (24.48 kiB) Vist 1170 ganger
geogebra prøv.png
geogebra prøv.png (25.62 kiB) Vist 1170 ganger
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Jeg vet ikke om CAS takler slike ligningssystemer.

Skriver du (16-b)! helt ut får du (16-b)*(15-b)*(15-b)........så det blir ikke enkelt, men for en datamaskin ikke umulig.

Har ikke prøvd selv men kanskje funker det når du substituerer b med 5-a i venstre ligning? Høyre delen fjerner du.

Men hvorfor så vanskelig? Det er mange andre muligheter:
- tabellboka (som også kan lastes ned)
- et excelark med hypergeometrisk funksjonalitet og alle andre fordelinger som kan dukke opp.

Og i denne oppgaven er prøv og feil helt grei, vi begynner selvfølgelig med 2, som er mest logisk :-)

Lykke til tirsdag!
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Jørrian skrev:Jeg vet ikke om CAS takler slike ligningssystemer.

Skriver du (16-b)! helt ut får du (16-b)*(15-b)*(15-b)........så det blir ikke enkelt, men for en datamaskin ikke umulig.

Har ikke prøvd selv men kanskje funker det når du substituerer b med 5-a i venstre ligning? Høyre delen fjerner du.

Men hvorfor så vanskelig? Det er mange andre muligheter:
- tabellboka (som også kan lastes ned)
- et excelark med hypergeometrisk funksjonalitet og alle andre fordelinger som kan dukke opp.

Og i denne oppgaven er prøv og feil helt grei, vi begynner selvfølgelig med 2, som er mest logisk :-)

Lykke til tirsdag!
Takk! funket faktisk med "5-a" istedenfor "b". Er egentlig bare ute etter å bli helt komfortabel med geogebra, finne ut hva som funker og ikke funker, slik at det ikke blir så mye prøving og feiling på eksamen.
Svar