Sannsynlighetsregning kortstokk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ninus

Hei :) Første gang jeg skriver inn her. Men jeg bare lurer på om jeg har forstått dette riktig og tenker rett.
Du stokker en kortstokk godt og trekker først ett kort og så ett kort til uten å legge det første tilbake før det andre trekkes.
b) Hva er sannsynligheten for at du får
1. to kløver
2. to kort i samme farge (dvs. to kløver, to ruter, to hjerter eller to spar)
3. først en ruter og så en hjerter

Er ikke ute etter fasit. Vill bare vite om jeg er helt på bærtur :lol:
Svarene jeg har kommet fram til er:
1. p(to kløver)= 13/52*12/51=1/17=5,88%
2. p(to hjerter)= 26/50*25/49=650/2450=13/49=26,53% (siden det er 26 fargekort igjen)
3 p(ruter, hjerter)= 13/48*11/47=143/2256=6,3%
ninus

nei glem det. Trodde man hele tiden trakk ut ett kort uten å i det hele tatt la de tilbake. da blir det noe annet.
Gjest

Du må også huske at det er flere måter å trekke to fargekort på. To kort med samme farge kan også være en ruter og en hjerter.
Ivan

Hei!
Når man snakker om kortstokker betyr ikke farge rød eller svart. Kløver er én farge, spar er en annen farge osv. Dette er ihvertfall den opprinnelige bruken av ordet. Jeg merker meg at nesten ingen ungdommer vet dette lenger, og derfor er nok språket i endring.

2.
P(to kort av samme farge) = 52/52 * 12/51
Hvis du skal ha to av samme farge, kan jo det første kortet være hva som helst. Så må det neste kortet ha den samme fargen som det du allerede trakk.

Ivan
Gjest

Ivan skrev:Hei!
Når man snakker om kortstokker betyr ikke farge rød eller svart. Kløver er én farge, spar er en annen farge osv. Dette er ihvertfall den opprinnelige bruken av ordet. Jeg merker meg at nesten ingen ungdommer vet dette lenger, og derfor er nok språket i endring.

2.
P(to kort av samme farge) = 52/52 * 12/51
Hvis du skal ha to av samme farge, kan jo det første kortet være hva som helst. Så må det neste kortet ha den samme fargen som det du allerede trakk.

Ivan
Se det ja, det visste jeg ikke. Det er ikke så rart at språket er i endring fordi å kalle symbolene for farger gir jo ingen mening. Da kunne man i alle fall faktisk hatt fire ulike farger. Takk for oppklaringen.
Svar