CAS gir meg spørsmålstegn #2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Jeg gjør nøyaktig det samme som fasit, men får bare spørsmålstegn. Hvilke detaljer har jeg glemt her?
Skjermbilde 2018-03-11 kl. 11.44.43.png
Skjermbilde 2018-03-11 kl. 11.44.43.png (220.59 kiB) Vist 1389 ganger
Mattebruker

Mitt råd:

Skriv inn likninga

N''(t ) = 0

Så trykkjer du på X=knappen som står om lag midt på verktøylinja( da får du den nøyaktige løysinga).
Deretter trykkjer du på "tilnærma lik-knappen ( heilt til venstre på verktøylinja ) og får t = 30.14
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Mattegjest skrev:Mitt råd:

Skriv inn likninga

N''(t ) = 0

Så trykkjer du på X=knappen som står om lag midt på verktøylinja( da får du den nøyaktige løysinga).
Deretter trykkjer du på "tilnærma lik-knappen ( heilt til venstre på verktøylinja ) og får t = 30.14
Jeg får det ikke til. Jeg får bare spørsmålstegnet på denne oppgaven...
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Matte 5.png
Matte 5.png (14.59 kiB) Vist 1347 ganger
Det er dette han mener du skal gjøre.
1. Skriver inn funksjonen
2. Skriver inn [tex]\LARGE N''(t)=0[/tex], og trykker på [tex]\LARGE x=[/tex], og ikke [tex]\LARGE x\approx[/tex]. Dette er fordi CAS er veldig merkelig av og til, og den takler bare det nøyaktige svaret. Du må derfor skrive inn det eksakte svaret manuelt og deretter trykke på [tex]\LARGE \approx[/tex]
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Vet du, nå har jeg gnudd med dette jevnlig, og det gir meg rett og slett ikke riktig svar. Til og med læreren min hos ASK skjønner ikke. Jeg har riktig nok ikke sittet foran noen når jeg gjør det, men jeg gjør det nøyaktig slik læreren og dere ber meg gjøre det. Fortsatt feil. Jeg får det ikke riktig. Skjønner ikke hva jeg gjør galt. Men det får bare være. Jeg må videre i livet.
Svar