integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

[tex]\int x^3*e^x^{2}[/tex]

Her får jeg [tex]\frac{1}{2}*e^x^2*(x^2-2x+2)[/tex]
Men fasiten sier at i stedet for (x^2-2x+2) skal det være (x^2-1). Hva er det jeg har gjort feil?
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Vi skal løse det ubestemte integralet


$$ \int x^3e^{x^2} \; dx$$

La $u = x^2$. Da har vi at $\frac{du}{2x} = dx$. Vi anvender dette på integralet og får

$$\int x^3e^u\frac{du}{2x} = \frac{1}{2} \int x^2e^u \; du = \frac{1}{2}\int ue^u \; du$$.

Dette løser vi med delvis integrasjon:

$$\frac{1}{2}\int ue^u \; du = \frac{1}{2}ue^u - \frac{1}{2}\int e^u \; du = \frac{1}{2}ue^u - \frac{1}{2}e^u + C$$

Vi setter inn $u = x^2$ igjen og får

$$ \frac{1}{2}x^2e^{x^2} - \frac{1}{2}e^{x^2} + C = \frac{1}{2}e^{x^2}\big(x^2-1\big) + C$$
Gjest

Takk! Så når vi først gjør variabelskifte og deretter delvis integrasjon, så skal jeg se på u som en konstant?
mfdk

Gjest skrev:Takk! Så når vi først gjør variabelskifte og deretter delvis integrasjon, så skal jeg se på u som om det var "x"?
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Gjest skrev:Takk! Så når vi først gjør variabelskifte og deretter delvis integrasjon, så skal jeg se på u som en konstant?

Når du har gjort variabelskifte, tar $u$ rollen som $x$ opprinnelig hadde. Vi ser "merkelappen" $du$ bak integralet som forteller oss hvilken variabel vi integrerer med hensyn på.

Dette betyr at delvis integrasjon gjøres på vanlig vis, men med hensyn på $u$ og ikke $x$.
Svar