Serielån

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anonymt spørsmål

Hei,

jeg lurer på en oppgave innen serielån.

Frida trenger et større hus og må låne 2 400 000 kr. Det er et serielån med 4,2% rente per år. Nedbetalingstida er 25 år, og det er 12 terminer per år.

Etter oppgave a) har jeg funnet ut at hun betaler til sammen 3 664 200 kr, og betaler 1 264 200 kr i renter.

Så er oppgave b) følgende: Hun får et nytt tilbud fra banken med lavere rente. Nå skal hun betale til sammen 1 083 600 kr i renter. Finn den nye rentefonten.

Står fast på utregningen her. Noen forslag?
Anonymt spørsmål

Noen som har en løsning? Kan alltids prøve meg fram til rentefonten i regneark, men vil gjerne vite hvordan jeg skal regne det ut uten et slikt hjelpemiddel.
Anonymt spørsmål

Skulle være *rentefoten.
Anonymt spørsmål

Absolutt ingen som har en idé? Det er ikke meningen å mase, ønsker bare å komme til bunns i problemet ;-)
stalegjelsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 07/02-2018 15:36

Hvis jeg har tenkt riktig, så kan du løse oppgaven på denne måten:

Du kan bruke forholdstall til å regne ut dette. Siden hvor mye du betaler i rente er proporsjonalt med rentefoten så må
[tex]\frac{1\,083\,600}{1\,264\,200}=\frac{x}{4{,}5}[/tex]
Hvor [tex]x[/tex] er den ukjente rentefoten. Hvis du løser denne likningen finner du at:
[tex]x=4{,}5 \cdot \frac{1\,083\,600}{1\,264\,200}=3{,}6[/tex]

Rentefoten er altså 3,6 %.
Anonymt spørsmål

Det stemmer med fasiten, hvertfall. Tusen takk skal du ha! Gir mening nå :-)
Svar