R1 - Parameterfremstilling for l

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anjafur
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 16/10-2017 20:11

Hei, jeg har ett spørsmål om en oppgave:

I et koordinatsystem har vi punktene A(-3, -2), B(3, 4) og C(-4, 5).
En linje l går gjennom punktet C og er parallell med AB.
Sett opp en parameterframstilling for l.

Denne er fra eksamen (Oppg5, del 1 - høst 2016) og jeg så på hvordan det bel regnet ut og fant noe jeg ikke forsto. Det sto at Vektor AB er lik (1,1)? Jeg fant ut at AB vektor er (6,6). Kan noen forklare meg hvorfor den er lik (1,1)? Føler ikke at vi har lært noe slikt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det du har funnet er retningsvektoren for linja, så det vil ikke være hele svaret.

Men den gode nyheten er at vektorene [1, 1] og [6, 6] har samme retning, så begge er riktige. Men det er ofte slik at man forenkler vektorer til sin simpleste form, dersom man kun er ute etter retninga. Derfor har fasiten redusert [6, 6] til [1, 1].

Tegner du disse vektorene i samme koordinatsystem vil du se at de har samme retning. Den ene er bare lengre enn den andre.
Bilde
anjafur
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 16/10-2017 20:11

Aleks855 skrev:Det du har funnet er retningsvektoren for linja, så det vil ikke være hele svaret.

Men den gode nyheten er at vektorene [1, 1] og [6, 6] har samme retning, så begge er riktige. Men det er ofte slik at man forenkler vektorer til sin simpleste form, dersom man kun er ute etter retninga. Derfor har fasiten redusert [6, 6] til [1, 1].

Tegner du disse vektorene i samme koordinatsystem vil du se at de har samme retning. Den ene er bare lengre enn den andre.
Åja, vi har ikke lært at vi kan redusere retningsvektorene. Tusen takk!!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

[tex]\vec r=[6, 6] = 6[1, 1][/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar