Regneark i 1P (kompetansemål)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
NashTheFlash
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/11-2017 09:08

Følgende kompetansemål sier noe om bruken av regneark i 1P

* vurdere forbruk og bruk av kredittkort og setje opp budsjett og rekneskap ved hjelp av rekneark

MEN - jeg ser av flere eksamener at de ikke bare holder seg til budsjett og regnskap - selv om dette nok kan være vide begreper. Spesielt merkelig synes jeg eksamensoppgave 7 på del 2 våren 2017 var, hvor (så vidt jeg kan forstå) man må bruke en HVIS-funksjon for å løse oppgaven. Er virkelig HVIS-funksjoner pensum i 1P?

Oppgaven jeg snakker om dreier seg om trinnskatt. Jeg husker den ikke HELT nøyaktig, så jeg bruker ca tall her:

Delen av din inntekt som ligger mellom 164 000 og 230 000 skal du betale 0.93% skatt av.
Delen av din inntekt som ligger mellom 230 000 og 550 000 skal du betale 2.43% skatt av.

Du skal lage et regneark hvor du kan legge inn din inntekt, og få en oversikt over hvor mye du betaler på trinn 1 og trinn 2, og samlet skatt.


Cappelens lærebok SINUS 1P viser svært lite om hvordan man setter opp budsjett og regnskap selv - de refererer stort sett bare til sine egne, ferdiglagde regneark. Vet ikke om det er slik med lærebøker fra Aschehoug og Gyldendal, men er det holdbart fra Cappelen??

Noen meninger her?
Svar