Hvor mye logaritmer skal man ta i hodet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LELH
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/10-2016 19:01

Skal jeg kunne lg3, lg7 osv? Fikk en oppgave jeg skulle løse uten CAS, så langt har jeg kommet:

3^x=10
lg3^x=lg10
x*lg3=lg10
x=lg10/lg3
x=1/lg3

men hvordan regner jeg ut lg3? Jeg sjekket fasiten, og den oppgir et bestemt desimaltall, altså godkjennes ikke denne brøken som endelig svar.
Sist redigert av LELH den 03/10-2016 15:24, redigert 1 gang totalt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg vet ikke hva lg 3 er. Det du bør vite av logaritmer er at du bare kan ta logaritmen av positive tall, samt lg 1, 10, 100, 1000... som er det samme som 0, 1, 2, 3... Før man hadde kalkulatorer hadde man logaritmetabeller for å finne verdien til de ulike logaritmene. Det viktigste er å kunne regne med logaritmer.
LELH
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/10-2016 19:01

Da synes jeg det er rart at de eksplisitt ber oss om å ikke bruke CAS.

Det kan vel bety at det ER lov å bruke kalkulator når jeg tenker meg om.. da gir det hele mer mening. Takk for svar. :-)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Må bare legge til at eksamensoppgaver ikke er lagt opp til at du skulle klare å hoderegne tall slik som [tex]lg2[/tex] og liknende. Det som er populært er etter min erfaring å inkludere logaritme og eksponential-likninger. Ofte ender disse opp med svar som [tex]\frac{lg2}{lg4}[/tex]. Likninger som [tex]3^x=729[/tex] hvor du skal se at [tex]3^x=3^6[/tex] der [tex]x=6[/tex] er svaret er også populære. Ren kalkulasjon av tilnærmet-verdier av logaritmer har jeg iallefall ikke sett.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kay skrev:Må bare legge til at eksamensoppgaver ikke er lagt opp til at du skulle klare å hoderegne tall slik som [tex]lg2[/tex] og liknende. Det som er populært er etter min erfaring å inkludere logaritme og eksponential-likninger. Ofte ender disse opp med svar som [tex]\frac{lg2}{lg4}[/tex]. Likninger som [tex]3^x=729[/tex] hvor du skal se at [tex]3^x=3^6[/tex] der [tex]x=6[/tex] er svaret er også populære. Ren kalkulasjon av tilnærmet-verdier av logaritmer har jeg iallefall ikke sett.
Men samtidig finnes det noen knep man kan gjøre for å forkorte ned enda mere :)

[tex]\frac{lg2}{lg4}=\frac{lg2}{lg2^2}=\frac{lg2}{2lg2}=\frac{1}{2}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Han nevnte det som eksempel. Den likningen kunne løses mye enklere da den på opprinnelig form kunne ha vært $4^x = 2 \Rightarrow 4^x = 4^{1/2} \Rightarrow x = \frac 12$
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Drezky skrev:
Kay skrev:Må bare legge til at eksamensoppgaver ikke er lagt opp til at du skulle klare å hoderegne tall slik som [tex]lg2[/tex] og liknende. Det som er populært er etter min erfaring å inkludere logaritme og eksponential-likninger. Ofte ender disse opp med svar som [tex]\frac{lg2}{lg4}[/tex]. Likninger som [tex]3^x=729[/tex] hvor du skal se at [tex]3^x=3^6[/tex] der [tex]x=6[/tex] er svaret er også populære. Ren kalkulasjon av tilnærmet-verdier av logaritmer har jeg iallefall ikke sett.
Men samtidig finnes det noen knep man kan gjøre for å forkorte ned enda mere :)

[tex]\frac{lg2}{lg4}=\frac{lg2}{lg2^2}=\frac{lg2}{2lg2}=\frac{1}{2}[/tex]

Helt sant, så det etter jeg hadde skrevet svaret selv, hadde vel vært bedre om jeg brukte noe som [tex]\frac{lg3}{lg5}[/tex] som eksempel, og ikke to tall som går opp i hverandre :lol:
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Husk også at lg(3/5) er det samme som lg(3)-lg(5) og lg(3*5) er det samme som lg(3)+lg(5)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Altså $ \lg ab = \lg a + \lg b \, og \, \lg \frac ab = \lg a - \lg b$
En annen finurlighet er at $\lg b = - \lg \frac 1b$
Svar