Likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei! Eg stoppa opp følgende oppgave.

Finn alle komplekse tall z slik at [tex]Im(-z+i)=(z+i)^2[/tex]

Jeg vet hva Im gjør, den skal jo få frem den imaginæredelen av z. Jeg startet med å sette z = a+bi. Men jeg kommer absolutt ingen steds av gårde. Derfor trenger jeg stort med hjelp her.

Tusen takk! :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hint: Husk at imaginærdelene må være like, og realdelene må være like. Når du har ekspandert med $z = a+bi$ får du to likninger med to ukjente, $a, b$.
Bilde
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Aleks855 skrev:Hint: Husk at imaginærdelene må være like, og realdelene må være like. Når du har ekspandert med $z = a+bi$ får du to likninger med to ukjente, $a, b$.
Ok, vel, jeg ser ikke helt hvor jeg skal gå videre frem:

[tex]Im(-(a+bi)+i)=(a+bi+i)^2[/tex]

[tex]Im(-(a+bi)+i)=a^2+2iab+2ia-b^2-2b-1[/tex]

Jeg ser f. eks at [tex]-b^2-2b-1=0[/tex] gir [tex]b=-1[/tex]

Jeg ser virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre her. Dette er uten tvil noe av det verste jeg har vært borte i når de gjelder komplekse all og ligninger, og dem har jeg gjort mange av til nå.
Jeg forstår at de imaginære- og realdelene skal være lik. Men hvilke ligninger skal løses? Jeg vet heller ikke hva Im på venstre side skal hjelpe meg med. Etter det jeg kan se, så får den frem 1-b.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

$\mathrm{Im}(-(a+bi)+i)= \mathrm{Im}(-a+(1-b)i) = 1-b$

Husk at når du har et komplekst tall på formen $z = a+bi$ så er $\mathrm{Im}(z) = b$
Bilde
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Aleks855 skrev:$\mathrm{Im}(-(a+bi)+i)= \mathrm{Im}(-a+(1-b)i) = 1-b$

Husk at når du har et komplekst tall på formen $z = a+bi$ så er $\mathrm{Im}(z) = b$
Det vet jeg; jeg skrev det nederst i det siste innlegget, altså at venstre side vil gi [tex]1-b[/tex]

[tex]1-b=a^2+2iab+2ia-b^2-2b-1[/tex]

[tex]0=a^2+2iab+2ia-b^2-b-2[/tex]

Så hvis b er ikke lik -1 som jeg fant over, hva kan jeg gjøre i dette siste uttrykket jeg skrev ut for å finne b og a?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

ThomasSkas skrev:Hei! Eg stoppa opp følgende oppgave.

Finn alle komplekse tall z slik at [tex]Im(-z+i)=(z+i)^2[/tex]

Jeg vet hva Im gjør, den skal jo få frem den imaginæredelen av z. Jeg startet med å sette z = a+bi. Men jeg kommer absolutt ingen steds av gårde. Derfor trenger jeg stort med hjelp her.

Tusen takk! :-)
$Im(-z+ i) = (z+i)^2$.

Skriv $z= x + iy,\space x, y \in \mathbb{R}.\\

Im(-x-iy+i) = (x + i(y+1))^2 \\
1 - y = x^2 +2x(y+1)i - (y+1)^2.$

Match reelle og imaginære koeffisienter:
Im: $ 2x(y+1) = 0,$ så $x=0$ eller $y=-1$.

Hvis $x=0: \\
1-y = -(y+1)^2 \\
y^2 + y + 2 = 0$
Ingen reell løsning (husk at vi krever at $y \in \mathbb{R}$).

Hvis $y=-1$:
$2 = x^2$, så $x= \pm \sqrt 2.$

Dermed får vi løsningene $z = \pm \sqrt 2 - i$.
Svar