matte 1P eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
b) 4 av 26 har valgt sosialkunnskap, men ikke internasjonal engelsk. Sannsynligheten for at det trekkes ut en tilfeldig valgt elev som har denne kombinasjonen er derfor 4/26=2/13
c) Sannsynligheten for at eleven som blir trekt ut har valgt sosialkunnskap gitt at han har internasjonal engelsk er 100%. Dette fordi det er ingen elever som har internasjonal engelsk, men ikke sosialkunnskap.

Lagde krysstabell i a).
Har ikke gjort 8 enda.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hej

Gjest skrev:Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
Hei,

på oppgave 4 a lagde jeg et venndiagram.. litt usikker på om det egentlig ble riktig.

på 4b fikk jeg 4/26 = 2/13....

på 4c fikk jeg 1.
(at alle som hadde valgt internasjonal engelsk, også hadde valgt sosialkunnskap..stemte det?)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hej skrev:
Gjest skrev:Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
Hei,

på oppgave 4 a lagde jeg et venndiagram.. litt usikker på om det egentlig ble riktig.

på 4b fikk jeg 4/26 = 2/13....

på 4c fikk jeg 1.
(at alle som hadde valgt internasjonal engelsk, også hadde valgt sosialkunnskap..stemte det?)
Ser helt riktig ut! :)

Noen som har en god forklaring på hvorfor trekantene i 7a) er formlike? Føler ikke at jeg får formulert meg godt nok der.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Mej

[/quote]
Ser helt riktig ut! :)

Noen som har en god forklaring på hvorfor trekantene i 7a) er formlike? Føler ikke at jeg får formulert meg godt nok der.[/quote]

Den slet jeg lenge med.. ente opp med å skrive noe om at sidene var konstant eller ett eller annet.. fant en god definisjon i boka om jeg skrev ned
Gjest

Hej skrev:
Gjest skrev:Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
Hei,

på oppgave 4 a lagde jeg et venndiagram.. litt usikker på om det egentlig ble riktig

på 4b fikk jeg 4/26 = 2/13....

på 4c fikk jeg 1.
(at alle som hadde valgt internasjonal engelsk, også hadde valgt sosialkunnskap..stemte det?)
Jeg er også litt usikker på om mitt venndiagram ble riktig.. Hvordan så ditt ut? Jeg fikk også 2/13 på 4b, mens på 4c har jeg vært helt ute på tur og ser nå at jeg har skrevet 16/20 - 0.8, som blir 0. Huff
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som har en god forklaring på hvorfor trekantene i 7a) er formlike? Føler ikke at jeg får formulert meg godt nok der.
[tex]\triangle ABC \~ \triangle\:CED[/tex]

fordi [tex]\angle C[/tex] er felles i begge trekanter og begge har en [tex]90^o[/tex] vinkel.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Mej skrev:
Ser helt riktig ut! :)

Noen som har en god forklaring på hvorfor trekantene i 7a) er formlike? Føler ikke at jeg får formulert meg godt nok der.[/quote]

Den slet jeg lenge med.. ente opp med å skrive noe om at sidene var konstant eller ett eller annet.. fant en god definisjon i boka om jeg skrev ned[/quote]

Jeg skrev noe med at de begge har en 90 graders vinkel, begge har vinkel C i trekanten, og da må den siste vinkelen i begge trekantene være like, dvs at vinkelA=vinkelCDE.
Pytty

Vinkel C er felles, begge har en 90 graders vinkel, ergo må de to siste vinklene være like store. Vi kan konkludere med at vinklene er parvis like store. <C = <C, <B= <E og <A = <D
Gjest

Gjest skrev:
Hej skrev:
Gjest skrev:Hei, noe som ønsker å fortelle hva de fikk som svar på oppgave 4 og 8 på del 2?
Hei,

på oppgave 4 a lagde jeg et venndiagram.. litt usikker på om det egentlig ble riktig

på 4b fikk jeg 4/26 = 2/13....

på 4c fikk jeg 1.
(at alle som hadde valgt internasjonal engelsk, også hadde valgt sosialkunnskap..stemte det?)
Jeg er også litt usikker på om mitt venndiagram ble riktig.. Hvordan så ditt ut? Jeg fikk også 2/13 på 4b, mens på 4c har jeg vært helt ute på tur og ser nå at jeg har skrevet 16/20 - 0.8, som blir 0. Huff
Mitt venndiagram var en sirkel først med tallet 26 oppå. også en sirkel med at 4 hadde sosialkunnskap, og en sirkel inni med at 16 hadde valgt sosialkunnskap og internajsonal engelsk, og ringen med internajsonal engelsk hadde ingen... og utenfor disse ringene skrev jeg 6... skjønnte du? hvordan så ditt ut?
kallejll

Hvor mange poeng for å sikre toern?
Viks

kallejll skrev:Hvor mange poeng for å sikre toern?
Det står 12/60 i sensorveiledningen
Gjest

Jeg er også litt usikker på om mitt venndiagram ble riktig.. Hvordan så ditt ut? Jeg fikk også 2/13 på 4b, mens på 4c har jeg vært helt ute på tur og ser nå at jeg har skrevet 16/20 - 0.8, som blir 0. Huff[/quote]

Mitt venndiagram var en sirkel først med tallet 26 oppå. også en sirkel med at 4 hadde sosialkunnskap, og en sirkel inni med at 16 hadde valgt sosialkunnskap og internajsonal engelsk, og ringen med internajsonal engelsk hadde ingen... og utenfor disse ringene skrev jeg 6... skjønnte du? hvordan så ditt ut?[/quote]


Mitt var helt likt ditt!
kjetil78
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 25/05-2016 22:03

kallejll skrev:Hvor mange poeng for å sikre toern?
Ca 12 poeng
Link

Hei!
På oppgave 8a fikk jeg 10,47L, og på b fikk jeg 23cm.
Svar