Her kan alt fra diskusjon, oppgaveløsning, til tips legges ut.
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Gjest skrev:når jeg løser en likning :
3x^2-12=0 og eg bruker produktregelen her
3(x^2-4)=0
enten må 3=0 eller x^2-4=0
det første alternativet er absurd siden 3 er ikke lik 0, men er det en måte å skrive dette på foruten "ikke lik tegnet". egtenker noe sånt som L=Ø (ingen løsning) ?
Gjest skrev:når jeg løser en likning :
3x^2-12=0 og eg bruker produktregelen her
3(x^2-4)=0
enten må 3=0 eller x^2-4=0
det første alternativet er absurd siden 3 er ikke lik 0, men er det en måte å skrive dette på foruten "ikke lik tegnet". egtenker noe sånt som L=Ø (ingen løsning) ?
Kom du opp i R1? Gullhååååår i ..Drezky skrev:Tenkte å opprette en tråd for alle oss som kom opp i skriftlig eksamen i R1![]()
Her kan alt fra diskusjon, oppgaveløsning, til tips legges ut.
Øving til R1 er ikke så ulikt øving til R2. Måten jeg øver på er å ha hovedfokus på del 1 oppgaver, mens jeg prøver så langt det går å kun bruke CAS til å løse del 2. Mestrer du CAS så får du veldig god tid til å se over o.l. mot slutten av eksamen, siden CAS er et så godt og effektivt hjelpemiddel.Fisk1 skrev:Hvilke oppgaver gjør dere for å forberede dere?
Symbolbruk er viktig. Når det gjelder andregradslikninger, så trenger du ikke vise hvordan du løser de; du kan fint bare kan slenge ut svaret med én gang. For eksempel har jeg aldri blitt straffet for å skrive noe slikt: $x^2+3x+2 \iff x=1 \lor x=2$. Du kan derfor kladde andregradsformelen på kladden din, og sette inn svaret på selve innføringen.Gjest skrev:Har en del spørsmål til symbolbruk i R1; er det viktig?
f.eks. hvordan ville du ført en andregradslikning?
er det riktig å skrive dette:
[tex]ax^2+bx+c=0\Leftrightarrow a(x-x_1)(x-x_2)=0,\:a\neq\:0\Leftrightarrow x_1=...\:\vee x_2=...[/tex]
er dette riktig:
[tex]x=\frac{6\pm 3}{2}\Leftrightarrow x_1=4.5\wedge x_2=1.5[/tex]
når man skal faktorisere, må man skrive ned abcformelen på innføringarket, eller er det greit å gjøre d på kladd?
Som du sier må vi finne et positivt helt tall $x$ som er slik at $f(x)$ ikke er et primtall hvis vi skal motbevise påstanden. Vi kan prøve oss fram med $f(1),f(2),f(3)$ osv, men det er ikke sikkert det bringer frem (prøvde fram til $f(15)$, og det ser ut som alle var primtall). Det kan hende vi må holde på lenge på denne måten. Vi må derfor være litt lurere, og hvis vi ser på uttrykket vårt, ser vi at $41$ er det eneste tallet vi er "gitt". Så hva med $f(41)$? Bingo: $f(41)=41^2-41+41=41^2$, som helt klart ikke er et primtall (hvorfor?). Beviset kan vi føre på denne måten:TFZ skrev:Vis med et moteksempel at denne påstanden er feil:
\[x \text{ er et positivt helt tall} \implies f(x) = x^2 -x + 41 \text{ er et primtall}.\]
Kom du opp i R1? Gullhååååår i ..
Gratulerer og lykke til
er dette riktig:
[tex]x=\frac{6\pm 3}{2}\Leftrightarrow x_1=4.5\wedge x_2=1.5[/tex]
når man skal faktorisere, må man skrive ned abcformelen på innføringarket, eller er det greit å gjøre d på kladd?