Side 1 av 1
Prøve i morgen! HJELP!!!! HASTER
Lagt inn: 08/01-2006 18:54
av Thonhaugen
Matteprøve i morgen, og jeg sliter skikkelig med brøk og ligninger... Kan noen hjelpe meg med dette stykket? Forklar fremgangsmåten.
Stykket ligger under. Hva i all verden skal jeg gjøre? Skal jeg forkorte, finne fellesnevner eller ...?? Ledd nummer 2 plager meg spesielt: hva skal jeg gjøre med 4-tallet?? Jeg kan jo ikke trekke x og 4 sammen til 4x... HJELP!

STYKKE 2
Lagt inn: 08/01-2006 19:05
av Thonhaugen
Matteprøve i morgen, og jeg sliter skilleig med ligninger... Kan noen hjelpe meg med dette stykket? Forklar fremgangsmåten.
Stykket ligger undet. Hva i all verden skal jeg gjøre? Skal jeg forkorte, finne fellesnevner eller ...?? Ledd nummer 2 plager meg spesielt: hva skal jeg gjøre med 4-tallet?? Jeg kan jo ikke trekke x og 4 sammen til 4x... HJELP!
STYKKE NR 2 (samme, bare at det er 3x istedet for 3). -Hva gjør jeg dersom x er under brøkstrek?

Lagt inn: 08/01-2006 19:56
av Magnus
stykke 1)
x - (x+4)/3 = (x+2)/6 - 1/6
Gang alle ledd med 6 for å få leddene bort fra brøkform
x - (x+4)/3 = (x+2)/6 - 1/6 | *6
=>
6x - 2(x+4) = (x+2) - 1
løser opp paranteser
6x - 2x - 8 = x + 2 - 1 => 4x - 8 = x +1 .. Trekker x'ene på samme side=>
3x = 9 . x = 9/3 = 3
Stykke 2)
x - (x+4)/3x = (x+2)/6 - 1/6
samme fremgangsmåte, gang alle ledd med 6.
x - (x+4)/3x = (x+2)/6 - 1/6 | *6
=>
6x - 2(x+4)/x = (x+2) - 1
Som du ser har det ene utrykket x i nevnerer, og dette ønsker vi å fjerne, derfor ganger vi alle ledd med x.
6x - 2(x+4)/x = (x+2) - 1 | *x
6x^2 - (2x+8) = x(x+2) - x
åpner paranteser
6x^2 - 2x +8 = x^2 + 2x - x
trekker over
5x^2 -3x +8 = 0
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Setter prøve
prøver med x_1 først
VS = 1.6 - (1.6+4)/3x = 0.433333
HS = (x+1)/6 = 0.4333333
Altså HS = VS og x_1 er en gyldig løsning
x_2 = -1
VS = -1-(-1+4)/3x = 0
HS = (-1+1)/6 = 0
ergo, begge to er gyldige løsninger..
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Takk for svar!
Lagt inn: 09/01-2006 08:13
av Thonhaugen
...trekker over
5x^2 -3x +8 = 0
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Setter prøve
prøver med x_1 først
VS = 1.6 - (1.6+4)/3x = 0.433333
HS = (x+1)/6 = 0.4333333
Altså HS = VS og x_1 er en gyldig løsning
x_2 = -1
VS = -1-(-1+4)/3x = 0
HS = (-1+1)/6 = 0
ergo, begge to er gyldige løsninger..
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Ok, jeg var med helt til du skal trekke over i oppgave 2. Flytter du ikke 8 over så det blir 5x^2 -3x = -8 ? Og hvordan har du regnet ut x_1 og x_2? Kan du forklare prøve-utregningene litt nærmere (hvor du har fått tallene fra)?
TAKK!!!!
Lagt inn: 13/01-2006 21:28
av Thonhaugen
Candela skrev:stykke 1)
x - (x+4)/3 = (x+2)/6 - 1/6
Gang alle ledd med 6 for å få leddene bort fra brøkform
x - (x+4)/3 = (x+2)/6 - 1/6 | *6
=>
6x - 2(x+4) = (x+2) - 1
løser opp paranteser
6x - 2x - 8 = x + 2 - 1 => 4x - 8 = x +1 .. Trekker x'ene på samme side=>
3x = 9 . x = 9/3 = 3
Stykke 2)
x - (x+4)/3x = (x+2)/6 - 1/6
samme fremgangsmåte, gang alle ledd med 6.
x - (x+4)/3x = (x+2)/6 - 1/6 | *6
=>
6x - 2(x+4)/x = (x+2) - 1
Som du ser har det ene utrykket x i nevnerer, og dette ønsker vi å fjerne, derfor ganger vi alle ledd med x.
6x - 2(x+4)/x = (x+2) - 1 | *x
6x^2 - (2x+8) = x(x+2) - x
åpner paranteser
6x^2 - 2x +8 = x^2 + 2x - x
trekker over
5x^2 -3x +8 = 0
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Setter prøve
prøver med x_1 først
VS = 1.6 - (1.6+4)/3x = 0.433333
HS = (x+1)/6 = 0.4333333
Altså HS = VS og x_1 er en gyldig løsning
x_2 = -1
VS = -1-(-1+4)/3x = 0
HS = (-1+1)/6 = 0
ergo, begge to er gyldige løsninger..
x_1 = 1.6
x_2 = -1
Takket være deg, greide jeg likningen i prøven og fikk 6- på prøven (6 i standpunkt matte fikk jeg vite i går)

Hjertelig tusen takk for hjelpen!!!!
Lagt inn: 14/01-2006 14:46
av Magnus
Ikke dårlig

Lagt inn: 14/01-2006 17:20
av PetterSvett
Pent
Lagt inn: 15/01-2006 01:13
av Oppgitt
Hvordan klarte du å legge inn brøken på den måten?
