Areal, høyde og volum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
merrybye

hei, jeg har utrolig vansker med å skjønne matte. vil så gjerne lære. men gir nesten opp og jeg trenger virkelig hjelp med hvordan man setter opp noen av oppgavene og hvorfor.

"En pyramide rommer 1,5 liter. grunnflaten er et rektangel som er 18,4 cm langt og 12,8 cm bredt. hvor høy er pyramiden? setter pris på svar.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

merrybye skrev:hei, jeg har utrolig vansker med å skjønne matte. vil så gjerne lære. men gir nesten opp og jeg trenger virkelig hjelp med hvordan man setter opp noen av oppgavene og hvorfor.

"En pyramide rommer 1,5 liter. grunnflaten er et rektangel som er 18,4 cm langt og 12,8 cm bredt. hvor høy er pyramiden? setter pris på svar.

Pyramiden rommer 1.5 L, dvs Volumet er $1.5 dm^3$, fordi $1L <=> 1 dm^3$

Formelen for volumet av en pyramide er [tex]V=\frac{1}{3}G\cdot h[/tex], hvor $G=L \cdot b$, Løser vi med hensyn på h får vi= [tex]\frac{3V}{G}=h[/tex]


Hvis du gjør om alle lengdene til desimeter, klarer du det da?
merrbye

jeg skjønte fortsatt ikke oppsettet ditt. det blir altfor komplisert for meg. beklager
merrybye
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/05-2016 15:46

noen andre som kanskje kan forklare dette litt lettere for meg? jeg er desperat. har prøvd å regne det ut 1000 ganger på alle forskjellige måter men kommer aldri til det riktige svaret.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

merrbye skrev:jeg skjønte fortsatt ikke oppsettet ditt. det blir altfor komplisert for meg. beklager

Formelen for volumet til en pyramide er $V=\frac{1}{3}G \cdot h$. Hvor V er volumet, G er grunnlinjen(altså lengde * bredde), og h er høyden.

Du ønsker å finne ut høyden, $h$, Vi vrir på formelen for å h alene

$h=\frac{3V}{G}$

Du må vite at $1dm^3 <=> 1L$. For å gjøre det enklere ønsker vi å gjøre om alle enhetene til desimeter. Vi vet at lengden er 18,4 cm. For å gjøre det om til desimeter flytter vi komma ett hak mot venstre, altså 1,84 dm. Bredden er 12,8 cm= 1,28 dm.

Nå setter vi alle variablene i formelen:

$h= \frac{3 \cdot 1.5 dm^3}{1.84 dm \cdot 1.28 dm}$

Høyden du finner vil være i dm.

Her er noen fine sider:
http://matematikk.net/side/Lengde_-_areal_-_volum
http://matematikk.net/side/Figurer_i_rommet
merrybye
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/05-2016 15:46

da er jeg ganske nærme med å finne det ut. eneste som plager meg nå er at du sier at svaret vil være i dm. men i fasiten ble svaret 19.1 cm
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

merrybye skrev:da er jeg ganske nærme med å finne det ut. eneste som plager meg nå er at du sier at svaret vil være i dm. men i fasiten ble svaret 19.1 cm

Hvordan går du fra dm til cm?
Leo46475

Blir svaret i dm^3 eller bare dm
Svar