Veldig enkelt spørsmål om en likning!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Wilve

Hei! Har et spørsmål som egentlig er ganske enkel, men jeg trenger bekreftelse på det!
Fikk løst ut en ligning til dette punktet og er litt usikker her :?

[tex]3x-5=2*\sqrt{x}[/tex]

Jeg tenkte at siden det er kvadrat så skal jeg

[tex](3x-5)^{2}=(2*\sqrt{x})^{2}[/tex]

Men kan jeg gjøre om kvadratroten eller hva er neste steg nå? Skjønner at jeg skal gange ut venstre siden osv, men er usikker på om jeg på høyre side skal skrive:

[tex](2^{2}*\sqrt{x}^{2})=4x[/tex]

? Er det riktig eller funker ikke det ettersom det telles som EN faktor? altså blir det 2x eller 4x, eller har jeg helt feil? Og uansett om det er noen av de to, er det flere måter jeg kan skrive:

[tex]2\sqrt{x}[/tex]


på?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

$(2\sqrt x)^2 = 4x$ fordi $(ab)^c = a^cb^c$
Bilde
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Wilve skrev:Hei! Har et spørsmål som egentlig er ganske enkel, men jeg trenger bekreftelse på det!
Fikk løst ut en ligning til dette punktet og er litt usikker her :?

[tex]3x-5=2*\sqrt{x}[/tex]

Jeg tenkte at siden det er kvadrat så skal jeg

[tex](3x-5)^{2}=(2*\sqrt{x})^{2}[/tex]

Men kan jeg gjøre om kvadratroten eller hva er neste steg nå? Skjønner at jeg skal gange ut venstre siden osv, men er usikker på om jeg på høyre side skal skrive:

[tex](2^{2}*\sqrt{x}^{2})=4x[/tex]

? Er det riktig eller funker ikke det ettersom det telles som EN faktor? altså blir det 2x eller 4x, eller har jeg helt feil? Og uansett om det er noen av de to, er det flere måter jeg kan skrive:

[tex]2\sqrt{x}[/tex]


på?
[tex]3x-5=2*\sqrt{x}\Leftrightarrow \frac{3x-5}{2}=\sqrt{x}[/tex]
[tex]\frac{3x-5}{2}=\sqrt{x}\Rightarrow \left ( \frac{3x-5}{2}\right )^2=\left ( \sqrt{x} \right )^2\Leftrightarrow \frac{\left ( 3x-5 \right )^2}{2^2}=x\Leftrightarrow \frac{9x^2-30x+25}{4}=x\Leftrightarrow 9x^2-30x+25=4x\Leftrightarrow 9x^2-34x+25=0\Leftrightarrow x=1\:\vee x=\frac{25}{9}[/tex]

[tex]x=1[/tex] må forkastes ved inspeksjon (VS\:og HS)

Fullstendig kvadrat:

[tex]3x-5=2*\sqrt{x}\Rightarrow \left ( 3x-5 \right )^2=(2\sqrt{x})^2\Leftrightarrow 9x^2-30x+25=4x\Leftrightarrow 9x^2-34x+25=0\Leftrightarrow \left \{ x_1=1, x_2=\frac{25}{9}\right \}\Rightarrow x=\frac{25}{9}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Vilhu

Takk for svar! Lurte også forresten på dette: når man sjekker for VS=HS, skal man sette den inn i originalligningen helt fra begynnelsen eller kan man putte det inn i den faktoriserte delen også?

Fordi originalligningen her var egentlig:

[tex]\frac{3x-13}{4+\sqrt{x}}=2[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Vilhu skrev:Takk for svar! Lurte også forresten på dette: når man sjekker for VS=HS, skal man sette den inn i originalligningen helt fra begynnelsen eller kan man putte det inn i den faktoriserte delen også?

Fordi originalligningen her var egentlig:

[tex]\frac{3x-13}{4+\sqrt{x}}=2[/tex]

to sider av samme sak fordi den er faktorisert=forenklet


ved innsetting

VS=-2, HS=2 , ergo [tex]L=\Theta[/tex] (ingen løsning)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Vilhu

Men når jeg regner ut for x=25/9 får jeg ikke VS=HS da.. :(
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Merk at du ikke får $-13 +8$ men $-13-8$.

Det skal altså være $3x-21$ og ikke $3x-5$
Vilhu

Er det mulig! For en slurvefeil :oops:

takk!!
Svar